Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam drs. AMM van den Eerenbeemt
Plaats OLST
Datum 29 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Van Veldhoven,

Ik verzoek u nota te nemen van mijn zienswijze op de te ontwikkelen aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten.

Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas zeer recent, in de zomer 2017, afgerond. Toen werd ook duidelijk dat de aansluiting op het hogere luchtruim alleen kan door lang laag te vliegen over grote delen van ons land, waaronder Overijssel.

Deze situatie is voor mij onaanvaardbaar.

Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw openbaar ontwerpproces voor de aansluitroutes.

Verder heb ik de volgende suggesties ten aanzien van de beoogde laagvliegroutes:
• Langdurig laagvliegen over grote delen van ons land mag niet. Nergens in de wereld vindt commerciële luchtvaart zo laag plaats over zulke lange afstanden;
• Laagvliegen gaat ten koste van alle Natura2000-gebieden in Salland, de IJsseldelta en Noordwest-Overijssel;
• Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Overijssel in ernstige mate aan;
• Laagvliegen zorgt aantoonbaar voor zware geluidsoverlast voor 200.000 Overijsselaren en circa 1 miljoen Nederlanders;
• De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s van laagvliegen zijn onvoldoende en op verkeerde grondslagen onderzocht. Ik verzoek u dringend deze onderzoeken te verbeteren;
• Ik vraag u een schadecompensatiefonds voor gedupeerden in het leven te roepen.

Ik heb het volgende bezwaar tegen de door u doorlopen besluitvorming ten aanzien van het Luchthavenbesluit Lelystad Airport. De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Overijssel geen zienswijze ingediend tegen het MER en Luchthavenbesluit Lelystad Airport. Hierdoor hebt u – bewust of onbewust – ook mij de kans op rechtsbescherming ontnomen.

Ik vraag u dringend om alle Nederlanders die woonachtig zijn onder de aansluitroutes alsnog in staat te stellen een zienswijze in te dienen op grond van rechtsbescherming.

Ik vertrouw op een zorgvuldige behartiging van het bovenstaande.
Met vriendelijke groet,

drs. A.M.M. van den Eerenbeemt