Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
Babette van der Wiel
|
Plaats
|
Hilversum
|
Datum
|
22 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Geachte mevrouw Dijksma,
Ik ben blij dat u deze mogelijkheid openstelt tot het doen van voorstellen als reactie op de “Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport” en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017.
Op het moment dat besloten is tot het openen van Lelystad Airport waren de huidige geplande vliegroutes van en naar Lelystad niet bekend.
Deze vliegroutes zijn dermate ongunstig op tal van onderdelen van ons leefklimaat, dat ik hier associaties bij krijg van derde-wereld landen. Landen waar niet gegeven wordt om milieu, en waar de welstand van de inwoners dermate laag is dat zo’n grote inbreuk op het welbevinden geen probleem is.
Vrij gezegd is mijn reactie: “hoe bestáat het: half Nederland doorvliegen met vliegtuigen op lage afstand van de grond”.
Daarnaast ben ik enorm boos over het feit dat u bij voorbaat beweert dat herberekeningen geen invloed hebben op de besluitvorming. Hebt u dan alleen maar oog voor de –beperkte- werkgelegenheid en financieel gewin van luchtvaartmaatschappijen?
Tot slot wil ik wijzen op de hoge graad van de luchtvervuiling in Nederland, in vergelijking met andere westerse landen. Uw voorstel van vliegroutes doet hieraan beslist geen goed.
Mijn voorstel is als volgt:
- Géén lage vluchten over Nederland, ook niet tijdelijk
- Eventuele meerkosten die dit met zich meebrengt verhalen als extra belasting op de vluchten vanaf Schiphol.
- Aansturen op een zo spoedig mogelijke herziening van het luchtruim
- Pas openstellen van extra vluchtroutes ná inpassing hiervan in het hoge luchtruim
- Starten met een 0-meting van luchtvervuiling over Nederland en deze eens per 5 jaar laten opvolgen (er is net een nieuwe methode hiervoor beschikbaar)
- Starten met een 0-meting (méting, dus geen berekening) van geluidsniveau op een aantal punten van de voorgestelde routes en deze eens per jaar laten opvolgen.
Tot slot: ik hoop van harte dat deze internetconsultatie leidt tot aanpassing van de routes. Ik raad u aan daarbij wel de gebruikelijke inspraakprocedures in acht te nemen en de inspraak bovendien serieus te nemen.