Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
ing. R. Jager
|
Plaats
|
Wapenveld
|
Datum
|
23 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Hierbij mijn inbreng op de internetconsultatie met betrekking tot de ‘Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017’.
Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld voordat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd ook duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Dit heeft enerzijds te maken met de gestelde randvoorwaardes in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en anderzijds met de vertraagde herindeling van het Nederlandse luchtruim.
De genoemde oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland.
Dit vind ik, met zoveel anderen, ook onacceptabel. Zeker nu ook gebleken is dat de besluitvorming op verkeerde aannames heeft plaatsgevonden. De geloofwaardigheid van de overheid zou ermee gediend zijn om de besluitvorming opnieuw te laten plaatsvinden en te wachten met invoeren van laagvliegroutes, totdat het luchtruim is heringedeeld.
Mocht er toch worden vastgehouden aan het besluit van laagvliegen boven grote delen van Gelderland dan zou ik graag het volgende verbetervoorstel voorleggen:
De aansluitroute vanaf Wezep iets te verleggen naar het oosten over de hoogwatergeul van de IJssel c.q. rivier de IJssel . (Zie bijgaand plaatje met ingetekende wijziging van de route.)
In dit gebied van de hoogwatergeul van/en langs de IJssel wonen nu weinig mensen en Wapenveld en Heerde worden hiermee ontlast van directe geluidsoverlast onder de vliegroute.
Bijlage