Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport
Reactie
Naam
|
T.W. Van den Broek
|
Plaats
|
Wezep
|
Datum
|
29 oktober 2017
|
Vraag1
Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
I)Hierbij ontvangt u mijn reactie op de internetconsultatie mbt de Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, van 5 okt 2017. Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen werd ook duidelijk dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim. Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is niet acceptabel. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes. Verder heb ik de bezwaren 1.Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over zo’n lange afstand laag gevlogen. 2.Laagvliegen gaat ten koste van de stiltegebieden op de Veluwe. Dit is in strijd met het Gelderlands beleid; 3.Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in Gelderland aan; 4.Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 personen; 5.Laagvliegen tast de toeristische sector en economie aan; 6.De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; 7.Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond; 9.De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Om die reden hebben zeer veel inwoners van Gelderland geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen. Mocht de internetconsultatie leiden tot aanpassing van de routes dan zal er ook voor wat betreft de aanpassingen inspraak mogelijk moeten zijn. II) Waarom wordt niet eerst het hogere luchtruim heringedeeld (wat aanvankelijk wel is gecommuniceerd) en pas daarna Lelystad Airport wordt uitgebreid. Het heeft de voorkeur dat de vlieghoogte van 2700 m wordt bereikt voordat de vliegtuigen vanuit Flevoland bij het vaste land komen. Mocht dat niet het geval zijn, dan is in elk geval het inzetten van een stijging van 1800 meter naar 2700 meter ter hoogte van Wezep/Wapenveld voor mij onacceptabel vanwege een cumulatie van milieubelastingen (fijnstof en geluidsoverlast als gevolg van de A28, A50, spoorlijn en de vele schietoefeningen op het naastliggende ASK).