Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam dhr G van Norel
Plaats Oene
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
In de MER)voor de aanleg van Vliegveld Lelystad zijn ernstige rekenfouten gemaakt. De geluidshinder die het vliegverkeer van en naar Lelystad maakt, strekt zich uit over een gebied dat veel groter is dan waar in de MER rekening mee is gehouden. Ik verzet mij tegen de aanvliegroutes van vliegveld Lelystad. Fouten zouden onder andere zijn gemaakt in de aanname van het geluid dat vliegtuigen produceren die horizontaal vliegen. In sommige berekeningen is ervan uitgegaan dat vliegtuigen in deze fase van de vlucht met een stationair draaiende motor vliegen en dus nauwelijks lawaai veroorzaken. Ook horizontaal vliegende vliegtuigen maken lawaai. Alleen een vliegtuig dat daalt, heeft nauwelijks vermogen nodig. Deze rekensommen zijn van groot belang, omdat vliegtuigen van en naar Lelystad tientallen kilometers horizontaal laag over land vliegen, op een hoogte van 1.500 tot 1.800 meter en dat gas geeft boven mijn huis. Wij vrezen voor geluidsoverlast.
55 procent van de Boeings die straks op Vliegveld Lelystad binnenkomen produceert meer geluidshinder dan is berekend in de MER. Dezelfde fouten zijn gemaakt bij vertrekkende toestellen van het type Airbus. Als dat klopt, dan zullen honderdduizenden mensen meer hinder ondervinden van het luchtverkeer rond Lelystad. Adegeest, van huis uit ingenieur, meent dat er ook fouten zijn gemaakt bij het berekenen van vliegbewegingen. Volgens hem lijkt het erop alsof dat is gedaan om de overlast op papier in ieder geval te spreiden. 'Dat komt beter uit.' De conclusie van de staatssecretaris Dijksma die maandagavond in een Kamerbrief erkend dat er 'onvolkomenheden' zijn geconstateerd in de berekeningen. Volgens haar lijken de consequenties daarvan 'zeer beperkt'. Dit is niet het geval want grote delen van Gelderland, Overijssel en Friesland krijgen hier mee te maken. De rapportage over de aansluitroutes van Vliegveld Lelystad en die ter beoordeling zal overleggen aan de commissie MER dient ook te worden voorgelegd aan de actiegroep, om Geschiphold gedrag te voorkomen. . Lelystad, dat vakantievluchten moet overnemen van Schiphol kan niet in april 2019 opengaan. Volgens Dijksma komt die datum niet in gevaar. De foutieve MER is de basis voor het Luchthavenbesluit dat is 2015 is genomen voor de aanleg van Lelystad. Als nu blijkt die onvolledig of onjuist was, valt m.i. de grond onder dat besluit weg. Ik verzoek u de procedure overnieuw te doen. Gerrit van Norel Ooster Oenerweg 19 8167 PB Oene gvannorel@gmail.com