Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Dhr. M. van de Beek
Plaats Wezep
Datum 31 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Hierbij mijn reactie op de internetconsultatie m.b.t. de Beleidsnota aansluitroutes Lelystad Airport en de daarbij behorende detailkaarten, versie 5 oktober 2017.

Het Luchthavenbesluit Lelystad is in 2015 vastgesteld zonder dat het ontwerp voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim gereed was. Het ontwerpproces voor de aansluitroutes op het hogere luchtruim is pas in 2017 afgerond. Toen bleek ook dat er niet op behoorlijke wijze kan worden aangesloten op het hogere luchtruim, o.a door de gestelde randvoorwaarden in het ontwerpproces (o.a. geen interferentie met Schipholverkeer) en de vertraagde herindeling van het Nederlandse luchtruim. Uw oplossing voor dit probleem is laagvliegen boven grote delen van Nederland. Dit is onacceptabel.

Mijn verbetervoorstel voor de aansluitroutes is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en het starten van een nieuw ontwerpproces voor de aansluitroutes.

Verder heb ik de bezwaren tegen de beoogde laagvliegroutes:
1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over zo’n lange afstand laag gevlogen.
2. Laagvliegen gaat ten koste van stiltegebieden op de Veluwe, wat in strijd is met het beleid van de provincie Gelderland;
3. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor 750.000 personen;
4. Laagvliegen tast de toeristische sector op de Veluwe aan. De economie is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen tast deze kernwaarden ernstig aan;
5. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht;
6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is niet aangetoond;
7. Er is geen schadecompensatiefonds voor gedupeerden;
8. Mijn woonplaats Wezep zal onevenredig getroffen worden doordat vliegtuigen hier met vol motorvermogen mogen gaan stijgen;
9. De waarde van mijn woning zal dalen door de te verwachten overlast.

Ik heb de volgende bezwaren tegen de besluitvorming:
10. De laagvliegroutes waren ten tijde van het nemen van het Luchtvaartbesluit (2015) niet bekend. Zeer veel inwoners van Gelderland hebben daarom geen zienswijze ingediend tegen het Luchthavenbesluit. Hierdoor is hun de kans op rechtsbescherming ontnomen.

Mocht de internetconsultatie leiden tot aanpassing van de routes dan zal er ook voor wat betreft de aanpassingen inspraak mogelijk moeten zijn.