Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam H.A. Hoogendoorn-Brandes
Plaats Wezep
Datum 25 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Om de natuurwaarden van de Veluwe te ontzien is het nodig dat de vliegtuigen al een hoogte hebben bereikt van 2700 meter vóórdat het vaste land wordt bereikt. in de huidige plannen is het een optie dat de vliegtuigen bij Elburg op een hoogte van 1800 meter komen aanvliegen om vervolgens ter hoogte van Wezep de stijging naar 2700 meter in gang te zetten. In Wezep/Hattemerbroek wonen zo'n 15.000 mensen, die daar dan flink de dupe van worden. Want juist die stijging zal gepaard gaan met erg veel geluidsoverlast ( brullende motoren). Wezep/Hattemerbroek wordt geconfronteerd met een cumulatie aan geluids- en milieu-effecten. Deze dorpen liggen namelijk ingeklemd tussen de A -28 en de A -50 ( met veel geluidsoverlast èn fijnstof), er loopt een spoorlijn (sneltrein) dwars door deze dorpskernen èn er is fors geluidsoverlast van het direct aangrenzende ASK, het zeer intensief benutte artillerie schietkamp op de Legerplaats bij Oldebroek. Voeg daar stijgende vliegtuigen op deze haoofgte aan toe en je krijgt een cumulatie van milieu- en geluidseffecten, die zondermeer desastreus is te noemen.