Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Drs. M. van Arnhem
Plaats Hoenderloo
Datum 25 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Het rapport uit 2009 van de LVNL over Schiphol is genegeerd. Op de informatie avonden voor de bevolking werd door de heren Alders en Huijser, maar ook door andere sprekers, veel tegenstrijdige en onvolledige informatie gegeven. Voor vragenstellen was onvoldoende tijd ingeruimd. Het duurde één maand voordat de verslagen van de avonden werden rondgestuurd, terwijl de internetconsultatie al aan de gang was. Inmiddels blijkt dat de MER niet klopt. Ook werd beweerd dat een MER op een 100km lange laagvliegroute niet vereist zou zijn. Maar de staatssecretaris gaat wel in november een besluit nemen over deze vliegroutes.
De voorgestelde vliegroutes zijn zelfs nog gewijzigd tijdens het houden van de informatie avonden ZONDER dat de lokale overheden op de hoogte waren gebracht.
Brieven en mails naar I&M en de staatssecretaris worden niet beantwoord.
Burgers worden genegeerd en voor de gek gehouden met deze schijninspraak.
Hoe kunnen burgers er op vertrouwen dat de internetconsultatie wordt betrokken bij deze besluitvorming? Daar is onvoldoende tijd voor.
De enige conclusie is: onbehoorlijk bestuur.
De door de overheid voorgestelde routes zijn desastreus voor de Veluwe: twee laagvliegroutes nog wel te verstaan, dalend en stijgend verkeer over dezelfde route, dwars over de Veluwe en de toeristische kernen Apeldoorn, Hoenderloo, Ede, Bennekom, Rhenen en Park de Hoge Veluwe. De toeristensector, waar jaarlijks ongeveer 900 miljoen euro wordt omgezet, wordt zwaar gedupeerd. Argumenten dat Lelystad zo belangrijk is voor onze economie zijn uit de lucht gegrepen. Juist door het “laagvliegen” zal de economische waarde van de Veluwe aanzienlijke schade oplopen. En niet alleen economische schade maar ook schade aan natuur, milieu en gezondheid. Dit is in strijd met het beleid van de nieuwe regering rond de bescherming van het Natura 2000 gebied Veluwe en het beschermen van belangrijke open ruimtes zoals de bijv. de Veluwe. Boven Natura 2000 gebieden mag op 900 meter hoogte gevlogen worden (een mededeling van Directeur Luchtvaart Huijser op de info avond in Zwolle, die niet in het verslag is terug te vinden). Dus van bescherming is géén sprake. Als de plannen doorgaan zullen 750.000 inwoners van Nederland overlast ondervinden. Gezondheidsschade is ook economische schade. Mijn advies:
1. Creëer één luchtverkeersleiding voor Nederland
2. Deel het luchtruim opnieuw in
Pas dan kan worden beoordeeld of Lelystad wel of niet in gebruik moet worden genomen.