Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam drs. C.J. van der Loo
Plaats APELDOORN
Datum 23 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
L.S.
Dat wordt nogal moeilijk, daar het uitgangspunt -meer vliegbewegingen in bestaand luchtruim netwerk - verkeerd is. De mogelijkheden worden beperkt daar de grenzen zijn bereikt tussen het vage begrip economische groei enerzijds en het behoud van het leefklimaat voor mens en milieu anderzijds. Uitbreiding van vliegbewegingen over stiltegebieden is een misstap, en dan nog wel gebaseerd op basis van de onvolledige/verkeerde MER rapportages.
Aan de ene kant mogelijk economische groei, maar niemand heeft het over de economische aderlating (campings, vakantieboekingen, winkeliers, tot rust komende economisch actieve mensen, etc) hetgeen mogelijk meer dan 500.000 mensen zal treffen.
Verbetervoorstel:
1. kunnen vliegroutes vanaf Lelystad ook rechtsaf over het IJsselmeer worden gedirigeerd ?
2. In een van de nota's staat: Schiphol te ontlasten door niet-mainport gebonden verkeer van Schiphol op Lelystad Airport op te vangen. Een goed alternatief is tot 2023 gebruik te maken van reeds bestaande vliegvelden - Weeze, Brussel, Dusseldorf, Maastricht, Eindhoven, etc.