Ontwerp aansluitroutes Lelystad Airport

Reactie

Naam Ing. A.G. Megens
Plaats Zwolle
Datum 6 oktober 2017

Vraag1

Heeft u verbetervoorstellen voor de aansluitroutes van Lelystad Airport op het hogere luchtruim binnen de geldende uitgangspunten van het Kabinet?
Ja, de geldende uitgangspunten zijn fout en gebaseerd op onjuiste beslissingen (zoals het niet gebruiken van beschikbare ruimte in het hogere luchtruim). Dat de politiek deze besluiten toch heeft aangenomen komt door verregaande onkunde bij de politiek en de Schiphol lobby die schermt met termen als "motor van de NL economie" en "werkgelegenheid". Bij beide argumenten zijn grote vraagtekens te zetten. Het argument dat LA banen op zou leveren is maar voor een zeer beperkt gebied waar, en houdt totaal geen rekening met het banenverlies a.g.v. de langdurig laag vliegende vliegtuigen in de achterliggende provincies (toerisme, stiltegebied, etc.).

Laat dus die geldende uitgangspunten eens los en ga praten met de experts van de stichting HoogOverijssel (http://www.hoogoverijssel.nl) die nu al een veel beter plan hebben dan waar de overheid nu mee op de proppen is gekomen.

Het zou van verregaand inzicht spreken als dit plan per direct in de ijskast wordt gezet, dan eerst het hogere luchtruim beter indelen en dan pas kijken of Lelystad Airport úberhaupt nog nodig is.