Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Reactie

Naam dr W.I.M. van Calcar
Plaats Amstelveen
Datum 8 november 2011

Vraag2

Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
T.a.v. het volgende punt heb ik problemen:
Het gedrag en de leer-/werkhouding van de leerling worden beschreven, onderscheiden naar gedrag in de omgang, speel-/leergedrag, huiswerkgedrag, concentratie en doorzettingsvermogen,
zelfstandigheid en overige aspecten.
3. Indien sprake is van een sociaal-emotionele problematiek wordt de aard daarvan beschreven.

In de beleving daarvan door de leerkracht zit een groot subjectief element. Bovendien is het altijd een tijdsopname, die nu vereeuwigd wordt.

Vraag5

Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ik zie nergens iets over de rol, verantwoordelijkheid van de ouders. Over enige controle op de juistheid van het dossier. Over de toegankelijkheid. Over de levensduur