Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Reactie

Naam B Luberti
Plaats Rotterdam
Datum 5 november 2011

Vraag1

Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Het is me duidelijk op wie het besluit betrekking heeft.

Vraag2

Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Het is me duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet. Maar wie gaat de feitelijke relevantie beoordelen als ouders door taalproblemen niet in staat zijn dit te begrijpen en of de gevolgen ervan te overzien?

Vraag3

Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Tot wie kunnen de ouders zich wenden voor ondersteuning en advies betreffende hun rechten en plichten? Waar kunnen ouders terecht met hun klachten? Welke onafhankelijke instantie houdt deze gegevensuitwisseling in de gaten en kan arbitrair optreden?

Vraag4

Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
De benadrukking op individuele uitwisseling kan beter.

Vraag5

Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Het is en blijft mensenwerk en invuller en lezer kunnen door mis-communicatie of -interpretatie de mist ingaan. Wie helpt hen daarbij opdat het kind niet nog erger het kind van de rekening wordt.