Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Reactie

Naam LOBO - Landelijke Oudervereniging Bijzonder Onderwijs op algemene grondslag (A. van Dijk)
Plaats Den Haag
Datum 31 oktober 2011

Vraag1

Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Het is duidelijk op wie dit besluit betrekking heeft, namelijk de scholen.
Het is onzes inziens niet geheel duidelijk dat het besluit betrekking heeft op het koppelen van het PGN aan leerlinggegevens ten behoeve van de uitwisseling tussen scholen onderling.
De internetconsultatie is gezien de vraagstelling niet eenvoudig toegankelijk voor ouders, zij zullen zich vermoedelijk niet direct aangesproken voelen.

Vraag2

Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
De vijf onderdelen die genoemd worden te weten (1) administratieve gegevens; (2) leerresultaten, -geschiedenis en – stages; (3) gegevens over sociaalemotionele ontwikkeling en gedrag; (4) indien van toepassing gegevens over (geïndiceerde) begeleiding en (5) de verzuimhistorie zijn duidelijk en onzes inziens ook voldoende om relevante informatie te kunnen beschrijven en leveren. Helder is dat gegevens die buiten dit kader vallen niet meegezonden mogen worden anders dan op voorwaarde van de betreffende beroepsgroep. Een toevoeging moet zijn dat ouders hiermee akkoord zijn (voor zover dit door de beroepsgroep niet is aangegeven).
Niet geheel duidelijk is of het een verplichting of een mogelijkheid betreft de eerste drie onderdelen te beschrijven en te leveren. Dit kan misschien meer expliciet geformuleerd worden.

Vraag3

Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Zoals hierboven ook reeds vermeld zijn de gegevenscategorieën onzes inziens voldoende.

Vraag4

Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Dit wordt zeker genoemd. In de hectiek van alledag is het echter voorstelbaar dat (in dit geval) scholen kiezen voor (in het geval er een systeem ontwikkeld en gebruikt gaat worden wat de in dit besluit beoogde werking faciliteert) de maximale variant zonder zich te realiseren dat zij bij elke keer dat zij gegevens moeten verstrekken zich dienen af te vragen of alles wat zij hebben opgeslagen ook daadwerkelijk gegeven mag worden. Een ingebouwde waarborg hiertegen kan zijn dat ouders de gegevenslevering moeten goedkeuren.

Vraag5

Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Bestaande problemen voor ouders en leerlingen worden hiermee niet opgelost. Deze bestaande problemen zijn: (a) scholen verstrekken gegevens voordat er van een daadwerkelijke overstap sprake is; (b) scholen wisselen de gegevens die ze niet op papier of per mail mogen verstrekken telefonisch/mondeling uit; (c) scholen geven ouders en/of leerlingen geen of onvoldoende inzage in de te versturen gegevens; (d) ouders ontvangen geen afschrift van het onderwijskundig rapport.

Bijlage