Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Reactie

Naam drs L. Benvenuti
Plaats Westbroek
Datum 7 november 2011

Vraag1

Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
ja

Vraag2

Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
deze opzet biedt m.i. teveel ruimte aan de scholen om leerlingen met een handicap eerst onvoldoende te ondersteunen en vervolgens te verwijzen.
Met andere woorden, wie controleert of dat wat de schoolt vastlegt ook (a) klopt en (b) de wanprestatie van de leerling / het wangedrag niet door de school zelf is veroorzaakt.
Een leerling laten vastlopen is in het huidige bestel al makkelijk, dit besluit maakt het makkelijker.

Vraag3

Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
ik mis de instemming van de ouders en de mening van eventuele behandelaars die niet door de school zijn ingeschakeld. Alleen de "wens" van de ouders wordt genoemd.
Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding en opleiding van hun kind, dat is inclusief de schoolkeuze. Als dit besluit er komt wordt het ouders onmogelijk gemaakt om die verantwoordelijkheid te nemen.

Vraag4

Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Ja

Vraag5

Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Ja. Scholen hebben er meer belang bij om de problematiek van een leerling die zij niet kunnen of willen handhaven aan te dikken dan het eigen falen toe te geven. Immers, de leerling handhaven kost geld. In de psychologie heet dat "blame the victim".
Deze regeling zet de deur open voor machtsmisbruik door scholen.