Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Reactie

Naam mv A.E. Vlottes
Plaats Apeldoorn
Datum 3 november 2011

Vraag1

Vindt u voldoende helder op wie dit besluit betrekking heeft en waar het over gaat? Zo nee, op welke onderdelen niet?
Nee. De ouders worden hierin niet meegenomen.

Vraag2

Vindt u voldoende duidelijk welke leer- en begeleidingsgegevens het kader omvat en welke zeker niet? Vindt u de genoemde gegevenscategorieën werkbaar in het kader van (elektronische) uitwisseling tussen scholen? Bieden de categorieën voldoende professionele ruimte om per geval als school een afweging te maken welke specifieke gegevens voor een bepaalde leerling op het moment van overstap relevant zijn? Zo nee, graag toelichten?
Nee. Voor veel kinderen met autisme is de thuissituatie zeer belangrijk om op school goed mee te kunnen komen. Het 'goed onderwijs' kunnen bieden aan deze kinderen valt of staat bij het hand in hand gaan van begeleiding in het onderwijs zowel als de thuissituatie. Dit 'dossier' is daarmee niet volledig genoeg om goed onderwijs aan kinderen met autisme te kunnen garanderen.

Vraag3

Vindt u de genoemde gegevenscategorieën voldoende? Mist u bepaalde categorieën of vindt u bepaalde categorieën overbodig of onwenselijk voor uitwisseling tussen scholen? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Nee. Zie hierboven. Vooral kinderen met een goed of hoog IQ EN autisme worden op school vaak overschat. Op basis hiervan kan een leraar een kind een te optimistisch advies meegeven. Uit eigen ervaring weet ik dat ik voor mijn zoontje VAAK moet bijsturen in de aanpak op school. Mogelijkheid tot inbreng van ouders is absoluut noodzakelijk om in het ergste geval ACHTERUITGANG van de ontwikkeling van het kind te voorkomen.

Vraag4

Is duidelijk dat het besluit een kader omschrijft van wat ten hoogste is toegestaan? Is duidelijk dat een school dus binnen dat kader moet kiezen welke gegevens relevant zijn om over een specifieke leerling op het moment van de overstap naar een nieuwe school uit te wisselen? Is het duidelijk dat dit besluit dus niet mogelijk maakt om voor alle leerlingen alle in het kader beschreven leer- en begeleidingsgegevens uit te wisselen? Zo nee, heeft u suggesties hoe dit beter kan worden toegelicht?
Dit klinkt bijna ongeloofwaardig. Voor kinderen met autisme is de leersituatie dusdanig complex dat het weglaten van bepaalde gegevens zeer fout uit kan pakken, zowel voor het kind in de leersituatie als in de thuissituatie/gezinssituatie. Toevoegen van mogelijkheid inbreng ouders is nodig om het kind in zijn ontwikkeling vooruit te laten gaan!

Vraag5

Verwacht u problemen als dit besluit er komt? Legt dit besluit bijvoorbeeld beperkingen op aan de staande praktijk van uitwisseling van het onderwijskundig rapport in het PO of uitwisseling van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen in het VO, AOC of MBO? Zo ja, kunt u dat toelichten?
Jazeker. Ik verwacht dat kinderen met autisme met dit besluit NIET gaan profiteren van onderwijs. Dit zal resulteren in een groeiend aantal kinderen (met autisme) dat onderwijs NIET MEER KAN VOLGEN en thuis komt te zitten. Een doemscenario...