Wet kwaliteit incassodienstverlening

Reactie

Naam Pellicaan Advocaten (Ellen Timmer)
Plaats Rotterdam
Datum 11 februari 2020

Vraag1

Wilt u reageren op dit wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.

Bij de totstandbrenging van dit conceptwetsvoorstel is veel gesproken over de cumulatieregeling voor buitengerechtelijke incassokosten (artikel 20 van dit concept, het nieuwe artikel 6:96, achtste lid, BW). Wij zijn in het bijzonder benieuwd naar uw opvatting over de verwachte effecten van de nu voorgestelde regeling. Of het volgens u eenvoudiger kan. En dan vooral ook: hoe?
[1] Uit het consultatievoorstel blijkt dat ook aan deurwaarders en aan advocaten verplichtingen zullen worden opgelegd onder voorgestelde wet, zogenaamd wegens een level playing field met incassobureaus die straks registratieplichtig (eigenlijk: vergunningplichtig) zullen worden. Dit acht ik onjuist. Er is nu geen level playing field, omdat voor deurwaarders en advocaten alle in het consultatievoorstel genoemde eisen aan hun werkzaamheden (en hun personeel) al gelden, terwijl dat voor incassobureaus niet geldt.
Ik zie geen onderbouwing van de noodzaak om extra regelgeving voor deurwaarders en advocaten te creëren. Evenmin wordt aangegeven dat er sprake zou zijn van incassomisstanden door deurwaarders en advocaten die niet geadresseerd zouden kunnen worden onder het huidige recht.
Ik adviseer deurwaarders en advocaten volledig uit het wetsvoorstel te verwijderen.
[2] Het begrip beleidsbepaler is niet gedefinieerd. Ik adviseer dat wel te doen, nu er in wet- en regelgeving verschillende soorten beleidsbepalers zijn. Verder wordt niet toegelicht waarom de definitie van beleidsbepaler onderdeel moet zijn van die van bestuurder. Daarmee wordt afgeweken van de hoofdregels van het rechtspersonenrecht, nl. dat statutair bestuurders volledige verantwoordelijkheid dragen voor de rechtspersoon. Een eventuele extra aansprakelijkheid voor beleidsbepalers volgt al uit boek 2 Burgerlijk Wetboek. Ook zie ik niet in waarom de gegevens van de beleidsbepalers in het register zouden moeten komen. Aanbeveling: definieer bestuurder als statutair bestuurder (rechtspersoon), (beherend) vennoot van een personenvennootschap en eigenaar van de eenmanszaak. Creeër een apart begrip beleidsbepaler met het oog op toetsing van antecedenten, waarbij gedacht kan worden aan de directe en indirecte aandeelhouders, de uiteindelijk belanghebbende en aan de bedrijfsleider; daarbij zal wel onderbouwd moeten worden dat toetsing van antecedenten gewenst is.

Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht verbonden aan Pellicaan Advocaten, https://ellentimmer.com/