Wetsvoorstel kleine klassen

Reactie

Naam Triangel (Dhr. H.A. Engels)
Plaats Rouveen
Datum 2 februari 2016

Vraag1

Wat is uw reactie op het voorstel?
Het voorstel op zich is goed. Meer mensen voor de klas betekent een plattere organisatie. En hoe platter de organisatie, hoe meer energie en aandacht er voor de leerling is. Echter: wat is de definitie van klas? En hoever wil de overheid gaan in het opleggen van regels als deze? Het bepalen van een gemiddeld en maximaal aantal leerlingen per groep beperkt scholen in hun organisatie.

Vraag2

Heeft u nog suggesties of eventuele verbeteringen vanuit de onderwijspraktijk?
Sturen op meer leerkrachten per leerling is een goede zaak, maar dat betekent niet dat een organisatie die vanuit de basis werkt met grote groepen met meer specialistische ondersteuning mindere kwaliteit levert dan een school dit kleine groepen heeft en geen geld voor specialistische ondersteuning. Laat de overheid bepalen hoeveel personeel (LA/LB) er minimaal lesgevende taken moeten hebben, maar laat de school vanuit eigen beleid bepalen hoe deze lesgevende taken ingezet worden. Voorbeelden van werkdruk vermindering en vooral kwaliteitsverhoging door de inzet van gespecialiseerde leerkrachten zijn er genoeg, echter: op mijn school zou het wetsvoorstel zoals dat er nu ligt als gevolg kunnen hebben dat een plusgroep, een zorgklas en RT aan grotere groepen kinderen niet meer te organiseren zijn. Dat lijkt me een zeer onwenselijke ontwikkeling.