Wet internationalisering in balans

Reactie

Naam Platform for International Education (PIE) (J. Ouburg)
Plaats Delft
Datum 13 september 2023

Vraag1

Wilt u reageren op de maatregelen in het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Vanuit het Platform International Education (PIE) herkennen wij dat internationalisering en het anderstalige onderwijs aanbod in Nederland de afgelopen jaren sterk toegenomen is. Hierbij is het invoeren van een stuur naast een gaspedaal aangevuld met een mogelijkheid tot temporiseren een logische gedachtegang. Als PIE zien we als zorgpunt dat de gesprekken en de uitwerking in deze conceptwet zich richt op het beperken van instroom en het behouden van talent voor de Nederlandse tekortsectoren, terwijl het Nederlandse onderwijsveld ook een zeer belangrijke rol te vervullen heeft bij het oplossen van de global challenges hier en in de partnerlanden over de gehele wereld. Bij het oplossen van de global challenges is internationale samenwerking (onderwijs en onderzoek) en het hebben van de mogelijkheid om een opleiding te kunnen volgen in Nederland van cruciaal belang voor veel van onze partners in het Global South. Door onderwijs en onderzoek gericht aan te blijven bieden aan internationale studenten versterkt Nederland bovendien haar kennis & innovatie netwerk en haar positie wereldwijd.

De gedachten achter het Bologna proces van de EU-brede bachelor-master structuur is juist om mensen op te leiden die zich overal in de EU (en elders) zouden moeten kunnen vestigen, onderwijs dient daarmee niet slechts een nationaal maar een internationaal belang. Daarnaast druist een eenzijdig invulling van deze Wet in tegen het gedachtengoed van de Sustainable Development Goals, het idee van wederkerigheid samengevat in de woorden “Leave No One Behind”.

Vanuit die rol en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die Nederlandse onderwijsinstellingen hebben, willen wij benadrukken dat er ruime mogelijkheden moeten blijven voor kennisbehoeftigen uit het globale zuiden om in Nederland kennis en vaardigheden op te doen en deze in hun thuisland in te kunnen zetten. Hiervoor is een ruim en goed toegankelijk onderwijsaanbod in Nederland van essentieel belang.

Om zo goed mogelijk onderwijs te kunnen bieden, is het in het belang van zowel studenten (ook de Nederlandse) als de onderwijsinstellingen, dat Nederlandse onderwijsinstellingen aantrekkelijk blijven voor ambitieuze internationale onderzoekers-docenten. Het aanbieden van (veelal) Engelstalig onderwijs is voor hen een pré om naar Nederland te komen en zo bij te dragen aan de hoge kwaliteit van ons onderwijs.