Wetsvoorstel over instemmingsrecht van ouders op handelingsdeel ontwikkelingsperspectief

Reactie

Naam samenwerkingsverbanden Kind op 1 en O3 (drs. MJH Weij- van Wanrooij)
Plaats Vlissingen en Goes
Datum 28 augustus 2014

Vraag1

Kunt u zich vinden in de voorgestelde wijzigingen om ouders instemmingsrecht te geven op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief.
Nee. Niet vanwege regeldruk, maar vanwege verantwoordelijkheden. Goed onderwijs (waar het handelingsdeel van een opp over gaat) is het vak en de verantwoordelijkheid van een school. Leerkrachten hebben er een HBO opleiding voor gevolgd en de betrokken ondersteuners zoals intern begeleiders vaak post-hbo. Ouders kennen hun kind het best en moeten absoluut inspraak hebben en meedenken en praten. Dat is echter prima geregeld middels oogo. Instemming geven betekent echter dat ouders een verantwoordelijkheid krijgen die niet passend is. Ikzelf als ouder vind het ook onnodig. Als ik het niet eens ben met wat de school doet is het ook mijn communicatiestijl die zal maken of we het eens gaan worden, idem andersom. Dreigen met niet instemmen gaat de relaties niet helpen en onder druk zetten. Ik kan altijd andere stappen ondernemen als ouder. Andersom is het ondenkbaar en ook onnodig dat leerkrachten instemmingsrecht zouden krijgen op opvoedkwesties. Een goede communicatie is onmisbaar voor het goed neerzetten van passend onderwijs, maar moeilijk en er is nog winst te halen. Dat besef is er echter volop. De regering zou vertrouwen moeten hebben in scholen, besturen en samenwerkingsverbanden in het serieus nemen van die taken en oppakken van die verantwoordelijkheid. Meet de effecten van oogo en ga dan evt later over tot stappen indien nodig (via inspectiekader kan het ook).

Vraag2

Kunt u zich vinden in de voorgestelde wijziging van de WEC om het handelingsdeel als verplicht element in het ontwikkelingsperspectief voor te schrijven voor leerlingen in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs.
Dat vind ik bureaucratie. Ook in het speciaal onderwijs leren kinderen (gelukkig) in groepen. Een docent moet doordacht ene programma samenstellen en daar ook nu al verantwoording voor afleggen. Dat per kind uitgebreid vastleggen is onnodig tijdrovend.