Besluit kwaliteit incassodienstverlening

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 11 mei 2022

Vraag1

Geven de regels in dit besluit een voldoende waarborg voor de kwaliteit van incassodienstverlening?
Deels, wat nu ontbreekt:

Pak meteen door: Bescherm niet alleen consumenten, maar juist ook organisaties (zelfstandig ondernemers waaronder freelancers: zzp'ers en DGA-BV's).

Verbiedt incassobureaus om zonder registratie te handelen en verberg of verwijder ze in het handelsregister.

Tuig geen circus met overhead op rond dit register: Integreer dit register of koppelt het realtime met het handelsregister, zodat uit het handelsregister blijkt welke incassobureaus aan de wettelijke eisen voldoen.

Laat incassobureaus zelf betalen voor het inregelen en onderhouden van het register.

Verplicht registratie van de juiste/ een eenduidige SBI-code voor incassobureau in het handelsregister.

Voorkom dat het incassobureau die het eerste/ hardste roept/ eist, het eerste/ meeste krijgt en zo de crediteur van de regen in de drup beland.

Verplicht incassobureaus wettelijk dat zij crediteuren ook moeten helpen met het duurzaam voorkomen van nieuwe schulden.

Wanneer mensen/ organisaties met de rug tegen de muur staan, werkt nog harder blijven doorduwen averechts. Hiervoor moet een wettelijke regeling betsaan, waarop incassobureaus crediteuren moeten wijzen.

Verbied dat burgers hun huis moeten verkopen, als ze vervolgens elders duurder moeten huren.

Geef crediteuren het recht om wangedrag van incassobureaus te melden aan een toezichthouder die handhaaft.
Verplicht incassobureaus op crediteuren moeten wijzen op hun rechten.

Leg wettelijk vast dat de wet iom betrokkenen waaronder burgers en organisaties met schulden continu moet blijven evalueren.