Besluit kwaliteit incassodienstverlening

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heerenveen
Datum 8 juni 2022

Vraag1

Geven de regels in dit besluit een voldoende waarborg voor de kwaliteit van incassodienstverlening?
Namens Arvato hierbij onze reactie:

- Wij vinden het belangrijk dat geregistreerde incassodienstverleners inzage krijgen in BRP. In eerste plaats vanuit GDPR; we verkrijgen hiermee de actuele relevante persoons- en adresinformatie. Extra voordeel hiervan is dat we hiermee direct op de hoogte (kunnen) zijn van eventuele bij de gemeente gemelde problematische schulden en bovendien reduceren we hiermee kosten voor schuldenaren. We bereiken schuldenaren wellicht eerder zelf zonder dat we hiervoor eerst de gerechtsdeurwaarder hoeven in te schakelen, die wel BRP inzage heeft.
- Wij pleiten voor een Keurmerk waaruit blijkt dat we zijn aangesloten/ geregistreerd. Hieraan wordt door onze opdrachtgevers veel waarde gehecht. Zij geven aan dat zij een Keurmerk associëren met kwaliteit, (vak)kennis en onze werkwijze bij problematische schulden van schuldenaren.
- Wij merken op dat sinds 2012 geen (her)indexering van buitengerechtelijke incassokosten meer heeft plaatsgevonden. Wij zijn van mening dat dit nodig is omdat deze kosten wellicht hoger kunnen worden geïndexeerd.
- Onze mening is dat het nodig is om de registratie ook te laten gelden voor het incasseren van B2B vorderingen. Hiermee bedoelen wij niet alleen de eenmanszaak en VOF maar ook de groot zakelijke vorderingen.
- Wat ons betreft worden de opleidingseisen voor medewerkers die recent in dienst zijn getreden, verkort met een termijn van een kwartaal in plaats van een half jaar. Wij zijn van mening dat iedere incassomedewerker zo snel mogelijk in het bezit moet zijn van de benodigde vakkennis en de daaraan gekoppelde certificaten.