Implementatiewet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering
Reactie
Naam
|
Human Rights in Finance.EU (Ir S Lelieveldt)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
29 augustus 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het ontwerp wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of een document te uploaden. Niet-openbare reacties worden niet betrokken bij de verwerking van de reacties.
De hele EU regelset rond anti-witwassen doet denken aan een dynamiek van kleren van de keizer. De regels bereiken hun doel al 20 jaar niet en er liggen fundamentele denkfouten aan ten grondslag alsmede een inmiddels achterhaalde strategische alliantie met VS. De rechtmatigheid ontbreekt ten principale. En dus dient een consultatie Iwt geen echt doel, anders dan om de schijn van rechtmatigheid overeind te houden.
Wij werken dit in ons hoofddocument uit.
Vraag2
De wet is zo ontworpen dat burgers en bedrijven zo min mogelijk extra lasten van ondervinden. Heeft u suggesties om de uitvoering verder te verbeteren, binnen wat volgens Europese regels mogelijk is?
De hele EU regelset rond anti-witwassen doet denken aan een dynamiek van kleren van de keizer. De regels bereiken hun doel al 20 jaar niet en er liggen fundamentele denkfouten aan ten grondslag alsmede een inmiddels achterhaalde strategische alliantie met VS. De rechtmatigheid ontbreekt ten principale. En dus dient een consultatie Iwt geen echt doel, anders dan om de schijn van rechtmatigheid overeind te houden.
Wij werken dit in ons hoofddocument uit.
Vraag3
De aanpak richt zich vooral op situaties met een hoog risico op witwassen, zodat er minder druk ligt op mensen of bedrijven met een laag risico. Ziet u kansen om dit verder te verbeteren binnen de Europese regels?
De hele EU regelset rond anti-witwassen doet denken aan een dynamiek van kleren van de keizer. De regels bereiken hun doel al 20 jaar niet en er liggen fundamentele denkfouten aan ten grondslag alsmede een inmiddels achterhaalde strategische alliantie met VS. De rechtmatigheid ontbreekt ten principale. En dus dient een consultatie Iwt geen echt doel, anders dan om de schijn van rechtmatigheid overeind te houden.
Wij werken dit in ons hoofddocument uit.
Vraag4
Er wordt in de zesde antiwitwasrichtlijn ruimte gelaten om de lijst met poortwachters uit te breiden. Om de richtlijn zo lastenluw mogelijk te interpreteren is er voor gekozen om dit niet te doen. Dit betekent dat er poortwachters zijn die op dit moment nog wel onder de reikwijdte van de Wwft vallen, maar straks niet meer, zoals kluisverhuurders. Heeft u suggesties bij deze aanpak?
De hele EU regelset rond anti-witwassen doet denken aan een dynamiek van kleren van de keizer. De regels bereiken hun doel al 20 jaar niet en er liggen fundamentele denkfouten aan ten grondslag alsmede een inmiddels achterhaalde strategische alliantie met VS. De rechtmatigheid ontbreekt ten principale. En dus dient een consultatie Iwt geen echt doel, anders dan om de schijn van rechtmatigheid overeind te houden.
Wij werken dit in ons hoofddocument uit.
Vraag5
De antiwitwasverordening geeft veel mogelijkheden aan poortwachters om persoonsgegevens van burgers te verwerken en uit te wisselen. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat burgers minder last ervaren van vragen, heeft u suggesties bij deze ontwikkeling?
De hele EU regelset rond anti-witwassen doet denken aan een dynamiek van kleren van de keizer. De regels bereiken hun doel al 20 jaar niet en er liggen fundamentele denkfouten aan ten grondslag alsmede een inmiddels achterhaalde strategische alliantie met VS. De rechtmatigheid ontbreekt ten principale. En dus dient een consultatie Iwt geen echt doel, anders dan om de schijn van rechtmatigheid overeind te houden.
Wij werken dit in ons hoofddocument uit.
Vraag6
De anti-witwasinzet van het kabinet is naast het verlagen van lasten voor bonafide burgers en ondernemers ook gericht op het verhogen van barrières voor criminelen. Ziet u binnen de kaders van de Europese regels nog kansen om extra barrières op te werpen?
De hele EU regelset rond anti-witwassen doet denken aan een dynamiek van kleren van de keizer. De regels bereiken hun doel al 20 jaar niet en er liggen fundamentele denkfouten aan ten grondslag alsmede een inmiddels achterhaalde strategische alliantie met VS. De rechtmatigheid ontbreekt ten principale. En dus dient een consultatie Iwt geen echt doel, anders dan om de schijn van rechtmatigheid overeind te houden.
Wij werken dit in ons hoofddocument uit.
Bijlage