Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Mediacollege Amsterdam (P van der Blom)
Plaats Amsterdam
Datum 26 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Het principe dat studenten richting kunnen geven aan hun studieprogramma is prima, maar de organisatie en administratie dreigt chaotisch te worden.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Voor studenten is er gegarandeerd variatie in het aanbod, voor de school kansen om eigen accenten te leggen.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Bureaucratie: omslachtige procedure om via de paritaire commissie, de toetsingskamer en DUO keuzedelen in te dienen en te registreren. Door veelheid aan keuzedelen zal maatschappelijke herkenbaarheid sterk verminderen.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Niet relevant en niet haalbaar voor korte opleidingen en deeltijdopleidingen. Dit grijpt te diep in op de leerplannen, waar toch al weinig tijd voor beschikbaar is.

Bij lange en voltijdopleidingen zie ik de keuzedelen meer voor me in de bovenbouw dan in de onderbouw, die toch al oriënterend is en nieuw voor studenten.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Hiermee wordt de status van de keuzedelen sterk verlaagd. Studenten zijn goed in prioriteiten stellen, ze zullen minder belang hechten aan keuzedelen.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Het is van marginaal belang, omdat de resultaten van de keuzedelen niet meetellen. De resultatenlijst krijgt nu de functie die een portfolio behoort te hebben.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
De ingewikkelde erkennings- en registratieprocedure loslaten. Scholen kunnen zich ook verantwoorden zonder die bureaucratische beperkingen.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Een goed studieprogramma biedt al keuzemogelijkheden voor studenten, binnen opdrachten, projecten enz. Daar zijn de keuzedelen eigenlijk niet voor nodig.