Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Koning Willem I College (drs. J Noordijk)
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 25 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Hoewel het idee sympathiek is, zijn de huidige voorstellen tav de keuzedelen grotendeels voor scholen onuitvoerbaar. Omdat er toch weer voor gekozen is de keuzedelen te laten ontwikkelen door de afzonderlijke paritaire commissies, is er een tsunami aan keuzedelen ontwikkeld, gekoppeld aan de afzonderlijke kwalificatiedossiers. De beoogde vereenvoudiging van de kwalificatiestructuur wordt daarmee zeker niet bereikt. Omdat iedere instelling minstens voor iedere student ook een keuze mogelijk moet maken en omdat de keuzedelen ook formeel geexamineerd moeten worden, wordt het opleidingenaanbod met een factor 10 complexer. Omdat naast het basis- en beroepsdeel ook al nederlands en rekenen en engels als verplichte te examineren onderdelen een plek in het studieprogramma moeten krijgen, blijft er veelal veel te weinig ruimte over voor de keuzedelen. Examinering legt nu al een onevenwichtig beslag op de beschikbare onderwijstijd, maar door de toevoeging van de keuzedelen, schiet dit helemaal uit het lood.
De vele keuzedelen die een moderne vreemde taal koppelen aan de specifieke beroepspraktijk is een grote vergissing. Moderne vreemde talen zijn generiek aan te bieden, kunnen weliswaar (om didaktische redenen) soms aan de beroepspraktijk gekoppeld worden, maar in deze keuzedelen wordt dat principe (gekoppeld aan de beroepsprakijk) tot een doel verheven. Nog afgezien van het feit dat dit volstrekt onnodig is, worden de scholen hiermee tot een versnipperde aanpak gedwongen die onbetaalbaar en onhaalbaar is.
In de BBL zijn de keuzedelen per definitie onuitvoerbaar, omdat de beschikbare 200 uur volledig besteed moet worden aan het basis+profieldeel en taal en rekenen. DAtzelfde geldt voor de 1-jarige Entree.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Hooguit dat verdieping en verbreding voor de individuele cursist mogelijk is, maar dat voordeel zou alleen behaald kunnen worden als de keuzedelen niet specifiek gekoppeld worden aan een kwalificatiedossiers, zodat de instellingen een beperkt aantal keuzedelen kunnen aanbieden die wel uitvoerbaar en betaalbaar zijn. Op zich is het goed dat instellingen ook zelf keuzedelen kunnen aandragen, maar omdat de afzonderlijke paritaire commissies die moeten goedkeuren, valt te vrezen dat kwalificatiedossier-overstijgende keuzedelen weinig kans van slagen hebben.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
- vastlopen van de uitvoerbaarheid (zowel in het programma als in de examinering)
-

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Zie hiervoor.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Dat het niet behalen geen voorwaarde is, is goed. Een student moet vooral voldoen aan het basis- en profieldeel. Maar het is krom om er dan wel een verplichte summatieve examinering aan te koppelen. Waarom geen eindcijfer op basis van een inspanning of werkstuk, ter beoordeling aan de instelling zelf. Het hele inspectiecircus ook nog eens op de examinering van de afzonderlijke keuzedelen loslaten, is in het licht van wat nodig is om gediplomeerd te kunnen worden (basis+profieldeel) buitenproportioneel.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Beter: alle keuzedelen op de resultatenlijst en niet op het diploma. En maak de keuzedelen geen onderdeel van de formele examinering, met alle daarbij horende eisen. Laat het net als LLB over aan het oordeel van de instelling.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Nee.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Het is heel goed dat de Minister de ruimte gaat geven om over de crebo's heen opleidingen vorm te geven. Dat moet dan ook mogeliijk zijn voor de keuzedelen.