Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Vereniging van Waterbouwers (Ing. H. Bleker)
Plaats Den Haag
Datum 26 augustus 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
De Vereniging van Waterbouwers vindt de invoering van keuzedelen voor brede opleidingen een prima initiatief.
Zij heeft wel bezwaar tegen het verplichtend opnemen van keuzedelen in de beroepsopleiding zeker daar deze delen niet kwalificerend zijn.
Er zijn nog steeds gespecialiseerde beroepsopleidingen die alle onderwijstijd nodig hebben om te zorgen dat de studenten de kennis, kunde en vaardigheden hebben om in de praktijk aan de slag te kunnen. Dit geldt bijvoorbeeld in de maritieme wereld, in het bijzonder in het nautisch onderwijs met verplichte internationale standaarden. Het geldt ook voor een aantal technische specialistenopleiding.
Een verplichte invoering van keuzedelen zorgt daar er juist voor dat de directe aansluiting op de arbeidsmarkt en op vervolgopleidingen verdwijnt.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Mits er voldoende ruimte is binnen een kwalificatiedossier zijn de voordelen van keuzedelen zijn vooral dat studenten zich kunnen verdiepen in specifieke werkomgevingen en/of specifieke vaardigheden.
Uit eigen ervaring verwijs ik daarbij naar opleidingen ten behoeve van de aanleg van infrastructuur (Bijv. vakman GWW), waarbij studenten zich extra kennis kunnen opdoen rondom werkomgevingen als (waterbouw, ondergronds bouwen) of vaardigheden (maken van bekleding- en zinkconstructies).

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Het risico bij verplichte invoering van keuzedelen is dat er opleidingen aan te wijzen zijn, waarbij de aansluiting op de arbeidsmarkt en de kansen op doorstroom juist verdwijnt. Een specifiek voorbeeld zijn de opleidingen voor nautische beroepen, die te maken hebben met verplichte internationale standaarden alvorens de overheid een bewijs kan afgeven waarmee men de arbeidsmarkt kan betreden.
(zie ook vraag 1)

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
De Vereniging van Waterbouwers vindt dit absoluut onwenselijk. De motivatie hiervoor is al eerder gegeven.
Zeker voor specialistenopleidingen heeft onderwijs en bedrijfsleven onder leiding van kenniscentra al aangetoond dat verplichte invoering van keuzedelen niet mogelijk is.
Ook voor entreeopleidingen lijkt mij een verplichte invoering van keuzedelen niet wenselijk. Daar zou een brede basis met een profiel prima zijn om te zorgen dat de aansluiting op vervolgopleidingen mogelijk is.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
Het feit dat keuzedelen niet kwalificerend zijn is voor de Vereniging één van de redenen waarom verplichte invoering van keuzedelen voor alle opleidingen niet gewenst is.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
Alleen het vermelden van behaalde resultaten is wenselijk.

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Andere mogelijkheden zijn om te zorgen dat de kaders voor het vaststellen van herziene kwalificatiedossiers voldoende ruimte biedt om afwijkingen op het format toe te staan. Dit is zeker van belang indien onderwijs en bedrijfsleven het eens zijn over de wenselijkheid daarvan en dit goed kunnen onderbouwen. Belangrijke motivatie voor afwijkingen van het format kunnen internationale vereisten zijn, die samenhangen met het kwalificatiedossier.

Vraag8

Heeft u nog andere opmerkingen bij het conceptwetsvoorstel?
Geen.