Herziening kwalificatiestructuur mbo

Reactie

Naam Koninklijke ANKO (A Nijboer)
Plaats Huizen
Datum 16 juli 2014

Vraag1

Wat vindt u van invoering van keuzedelen in de beroepsopleiding?
Invoering Keuzedelen: een prima idee. Is een goede invulling en aanvulling op het bestaande curriculum en biedt mogelijkheden om zowel landelijk als regionaal net een extra accent mee te geven aan de leerling.

Vraag2

Wat zijn voor u de voordelen bij de invoering van keuzedelen?
Voordelen:
Zaken die niet in het standaard curriculum opgenomen zijn, kunnen via het keuzedeel aangeboden worden, bijvoorbeeld specialisaties in het beroep en verdieping.
het keuzedeel kan snel tot stand komen en door verschillende partijen gemaakt worden.
van belang dat keuzedelen goed aansluiten bij de markt en het beroep: er moet een echte meerwaarde vanuit gaan.

Vraag3

Wat zijn voor u de risico’s bij de invoering van de keuzedelen
Nadelen:
Momenteel worden er veel generieke delen ontwikkelt, deze voegen niet altijd wat toe aan elk beroep. De branche loopt het risico dat een onderwijsinstelling een generiek deel verkiest aan te bieden, boven een specialistisch deel, terwijl dat niet is waar de branche op zit te wachten. bij het dossier haarverzorging zijn de keuzedelen visagie, nagelstyling, Barbier en black&mixed hair opgenomen. Nu voert het onderwijsveld de druk op om ook onderdelen als duurzaamheid, Duits, Engels, ondernemerschap, etc te koppelen aan het dossier. Voor de branche zijn de reeds gekoppelde delen van groot belang. Ondernemerschap en Engels zitten al in niveau 4. Als dan scholen liever generieke onderdelen willen aanbieden, missen we een grote kans op betere aansluiting met de arbeidsmarkt.

Vraag4

Wat vindt u ervan dat iedere beroepsopleiding een keuzedeelverplichting kent, dus ook de entreeopleiding, de specialistenopleiding en de opleidingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl)?
Entree opleiding: goed, dit biedt de mogelijkheid tot maatwerk bij elke leerling, mits goed aangepakt.
Specialisten opleiding: niet goed: het is al een specialisatie in 1 jaar
BBL: goed, mits de juist keuzedelen gekoppeld zijn, die ook goed in de BPV uitgevoerd kunnen worden.

Vraag5

Deelnemers moeten examen doen in de keuzedelen van de opleiding, maar het behalen van de keuzedelen is geen voorwaarde voor het behalen van het diploma. (MvT 2.1 en 6.1).
Wat vindt u hiervan?
In de basis behaalt de leerling het diploma tot beroepsbeoefenaar door afronden van het basis- en profieldeel. Dat leidt tot een diploma. Wel moet duidelijk zijn of een keuzedeel behaalt is of niet. bijvoorbeeld het keuzedeel Black & mixed hair: dit onderdeel bevat risicovolle processen. Het diploma mag op geen enkele manier de indruk wekken dat een kapper dit deel behaalt heeft, als dit niet het geval is! Aandacht dus voor de manier waarop dit op het diploma verwerkt wordt, bij voorkeur uitreiken van een apart certificaat, zonder enige vermelding op het diploma.
Dat het niet verplicht is het diploma te behalen vergroot wel het risico dat leerlingen het geen serieus onderdeel van het lesprogramma vinden: aan het eind hangt er niets vanaf.

Vraag6

Behaalde keuzedelen worden op het diploma vermeld. En op de resultatenlijst bij het diploma worden de examenresultaten van zowel behaalde als niet behaalde keuzedelen apart vermeld. Wat vindt u hiervan?
als uitsluitend behaalde onderdelen op het diploma staan: prima.
Niet behaalde onderdelen vermelden op de cijferlijst: prima.
Beide maatregelen bevorderen serieus werken aan de keuzedelen

Vraag7

Ziet u nog andere mogelijkheden (naast het vrijwillige jaar) om de invoering van de nieuwe opleidingen te vergemakkelijken voor alle betrokkenen. (MvT 1.5)
Zorg dat de informatie van onder af naar boven goed verloopt. Nu zijn vaak alleen de colleges van bestuur, directeuren en managers enigszins op de hoogte van de veranderingen. Veel docenten weten nog maar nauwelijks iets van de nieuwe dossiers. Direct na de zomervakantie is hier actie op noodzakelijk.
Niet alleen via bijeenkomsten voor docenten, maar vooral ook door direct in de scholen, samen met het werkveld, gesprekken met teams te voeren over de veranderingen.