Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam Stichting Red de Veluwe (H.C. Brandsma)
Plaats Hoog Soeren
Datum 6 februari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Het voorstel is in strijd met artikel 19 van Vo (EG) 1008/2008.
1. Schiphol (hierna S) en Lelystad Airport (hierna LA) behoren niet tot dezelfde agglomeratie (art 19-2a)
Amsterdam en Lelystad (hierna L) zijn niet samengesmolten in de zin van de definitie van art 2-22 van de Vo. Zie ook de website van de prov. Flevoland.
2. In de spitsuren wordt doorgaans niet aan de 90-minuteneis voldaan (art 19-2b)
Vervoer per auto tussen S en LA moet over de A4/A10/A1/A6. Normaal duurt dat ong. 46 minuten. In de ochtendspits is er een zeer grote filekans van LA naar S, volgens website ANWB; in de avondspits grote filekans in beide richtingen. Dus: vaak niet mogelijk om binnen 90 minuten van S naar LA of van LA naar S te komen.
3. Geen frequent, betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer tussen beide luchthavens (art 19-2c)
's Nachts geen trein
Overdag op werkdagen: de eerste trein vertrekt van S om 6.04, aankomst bus 7.17. Vakantievluchten vertrekken zo vroeg mogelijk: 6.00 - 7.30 uur. Ik moet er 2 uur van te voren zijn. Dus om die vluchten te halen moet ik de avond tevoren om 21.34 de trein en dan de bus nemen.
Op zaterdag gaat de eerste trein om 6.34 en kom ik om 8.10 aan, op zondag de eerste om 8.34, aankomst 10.08.
Bij vrijwel alle bussen naar LA moet ik 17 minuten lopen van de bushalte naar d terminal: met koffers en mits ik gezond ben.
Zie voor alle tijden van het openbaar vervoer de app 9292.
4. De luchthavens doen niet onnodig afbreuk aan commerciële kansen van luchtvaartmaatschappijen (art 19-2d)
Randvoorwaarde voor de routes is geen interferentie met S. Dat leidde tot laagvliegroutes over Flevoland + nog 6 provincies + 30 Natua2000-gebieden. Daar is zeer veel verzet tegen gekomen. Luchtvaartmaatschappijen wijzen op inefficiënte vliegroutes: omvliegen, extra brandstofverbruik en uitstoot CO2. Laagvliegroutes doen onnodig afbreuk aan commerciële kansen.

Overige opmerkingen:
S heeft het vollopen van de 500.000 vliegbewegingen grotendeels aan zichzelf te danken: via het Airline Award Programma zijn veel maatschappijen aangetrokken. Daarnaast heeft de Staat in ca 10 jaar €43 mio uitgekeerd aan 36 maatschappijen die nieuwe routes openden.
LA geniet van een stimuleringsbeleid. Is dat niet in strijd met de EU regels over staatssteun. Dat gaat toch ook op voor aanleg infrastructuur, verkoop grond rond LA door de gemeente L en het door de Staat zelf (laten) uitvoeren en betalen van het MER?