Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

Reactie

Naam N. Wiggers
Plaats Marknesse
Datum 30 januari 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen en de toelichting kan worden gereageerd.
Wij hebben in de Noordoostpolder nu al regelmatig vliegtuigen die te laag overvliegen van en naar Schiphol.
Soms is de een nog niet weg of de ander komt al over.
Het is soms net of wij in Hoofddorp wonen. Er wordt gezegd, dat wij geen last zullen hebben van Lelystad. Vanaf Lelystad komen nu sportvliegtuigjes over. Kunnen wij zwart op wit krijgen, dat Lelystad geen overlast brengt? Blijven de piloten op de snelweg net als de automobilisten? Of ook af en toe bij een verkeerde wind een B weg? Dan hebben wij dubbel last van Schiphol en Lelystad.
Ik ben verbaast en boos dat het kabinet tekent voor een klimaatakkoord in Parijs en Polen en vervolgens tekent om, door vliegveld Lelystad, het klimaat op meerdere gronden onverantwoord aan te tasten. Daarbij is er bovendien niemand in het kabinet, ook de minister niet, die rode oortjes van schaamte krijgt.
Hoe legt de minister uit dat de Nederlandse bevolking maatregelen moet nemen en moet investeren in het klimaat terwijl dezelfde minister zelf de lucht boven ons extra gaat vervuilen door de uitstoot van vliegtuigen?
Veehouders moeten vee wegdoen vanwege het stikstofoverschot en het ministerie wil meer vliegtuigen die o.a. stikstof uitstoten. Een aantal boeren rond Lelystad heeft een contract afgesloten met Lelystad Airport om groenten en dergelijke aan te leveren. Hoe gezond kan dat zijn onder de rook van een vliegveld?