Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

Reactie

Naam NVSHA (Spoedeisende Hulp Artsen) (RJ Rouwette)
Plaats Almere
Datum 13 mei 2025

Vraag1

Wat is er volgens u nodig voor een tijdig en goed gesprek en een goede besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in de regio?
Het gaat de NVSHA om de toekomst van de zorg. Deze wordt te vaak gepresenteerd als een onvermijdelijke verlieswedstrijd, terwijl er allerlei keuzes kunnen worden gemaakt over de inzet van personeel en financiële middelen. Voor de NVSHA zijn bij die keuzes twee zaken leidend; 1) We moeten van zorg naar gezondheid; 2) Groter is niet perse beter. In de AMVB Acute Zorg staat dat gemeenten en inwoners moeten worden betrokken bij wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg in de regio. Daarover gaat de politieke discussie nu al een hele tijd. Het is tijd voor oplossingen. De handreiking is in dit opzicht te vrijblijvend. De processen in Zoetermeer, Zutphen en Heerlen verliepen rommelig en waren niet afdoende. Het mandaat van het ROAZ wordt steeds verder uitgebreid. Voor de NVSHA is de ROAZ in de basis een medisch overleg, maar tegelijk een belangrijk beslissing vormend orgaan. Zorgverzekeraars schuiven ook vaak aan. We ondersteunen daarom de oproep van GRZ dat gemeenten met een regionaal ziekenhuis betrokken moeten worden als agenda-lid en vanaf het allereerste moment dat een wijziging van de acute zorg in de regio op de agenda staat mogen aanschuiven. Daar bestaat ruimte voor hen om vanuit hun kennis en mandaat (en samen met relevante partijen) input te geven op het financiële kader en de bereikbaarheidsanalyse bij de beslissing en binnen de afgesproken deadlines met alternatieve oplossingen te komen ter bespreking met de beslissers. Daarbij valt te denken aan de kosten en mogelijkheden van OV en eigen vervoer en de kosten van het verdwijnen van ziekenhuizen op andere plaatsen van de gezondheid. Voor wat betreft het betrekken van zorgprofessionals verwijzen we naar de two-pager van V&VN, FMS en NVSHA voor de thematafel acute zorg. Kern daarbij is dat zorgprofessionals willen worden geïnformeerd, inspraak willen en inhoudelijk willen meewerken vanuit hun persoonlijke betrokkenheid. Een best practice is de verpleegkundig council van ROAZ-Regio Noord. Ook vinden we het belangrijk dat huisartsen uit de directe omgeving van het ziekenhuis separaat input kunnen geven op de ROAZ tafel bij een voorgenomen afschaling naast brede regionale huisartsenorganisaties.

Vraag4

In de handreiking wordt beschreven hoe u als lokaal bestuurder betrokken kunt zijn bij de besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in uw regio.
a. Hoe kan dat volgens u het beste georganiseerd worden? Hoe verhouden uw verantwoordelijkheden daarin zich tot die van de zorgaanbieders en zorgverzekeraars?
b. Heeft u opmerkingen bij of aanvullingen wat hierover in de handreiking staat?
et gaat de NVSHA om de toekomst van de zorg. Deze wordt te vaak gepresenteerd als een onvermijdelijke verlieswedstrijd, terwijl er allerlei keuzes kunnen worden gemaakt over de inzet van personeel en financiële middelen. Voor de NVSHA zijn bij die keuzes twee zaken leidend; 1) We moeten van zorg naar gezondheid; 2) Groter is niet perse beter. In de AMVB Acute Zorg staat dat gemeenten en inwoners moeten worden betrokken bij wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg in de regio. Daarover gaat de politieke discussie nu al een hele tijd. Het is tijd voor oplossingen. De handreiking is in dit opzicht te vrijblijvend. De processen in Zoetermeer, Zutphen en Heerlen verliepen rommelig en waren niet afdoende. Het mandaat van het ROAZ wordt steeds verder uitgebreid. Voor de NVSHA is de ROAZ in de basis een medisch overleg, maar tegelijk een belangrijk beslissing vormend orgaan. Zorgverzekeraars schuiven ook vaak aan. We ondersteunen daarom de oproep van GRZ dat gemeenten met een regionaal ziekenhuis betrokken moeten worden als agenda-lid en vanaf het allereerste moment dat een wijziging van de acute zorg in de regio op de agenda staat mogen aanschuiven. Daar bestaat ruimte voor hen om vanuit hun kennis en mandaat (en samen met relevante partijen) input te geven op het financiële kader en de bereikbaarheidsanalyse bij de beslissing en binnen de afgesproken deadlines met alternatieve oplossingen te komen ter bespreking met de beslissers. Daarbij valt te denken aan de kosten en mogelijkheden van OV en eigen vervoer en de kosten van het verdwijnen van ziekenhuizen op andere plaatsen van de gezondheid.

Vraag5

In de handreiking wordt beschreven hoe u als zorgprofessional betrokken kunt zijn bij de besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in uw regio.
a. Hoe kan dat volgens u het beste georganiseerd worden?
b. Heeft u opmerkingen bij of aanvullingen wat hierover in de handreiking staat?
Voor wat betreft het betrekken van zorgprofessionals verwijzen we naar de two-pager van V&VN, FMS en NVSHA voor de thematafel acute zorg. Kern daarbij is dat zorgprofessionals willen worden geïnformeerd, inspraak willen en inhoudelijk willen meewerken vanuit hun persoonlijke betrokkenheid. Een best practice is de verpleegkundig council van ROAZ-Regio Noord. Ook vinden we het belangrijk dat huisartsen uit de directe omgeving van het ziekenhuis separaat input kunnen geven op de ROAZ tafel bij een voorgenomen afschaling naast brede regionale huisartsenorganisaties.