Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod
Reactie
Naam | Gemeenten met een Regionaal Ziekenhuis (RJ Rouwette) |
---|---|
Plaats | Winterswijk |
Datum | 13 mei 2025 |
Vraag1
Wat is er volgens u nodig voor een tijdig en goed gesprek en een goede besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in de regio?De afgelopen jaren zijn er veel regionale ziekenhuizen gesloten. Sluiting of afschaling van de SEH en de acute verloskunde was daarbij vaak de spreekwoordelijke kanarie in de kolenmijn. En door de volumenormen hebben regionale ziekenhuizen, ook de komende jaren weinig vet op de botten. Niet zelden wordt de gemeentelijke politiek afgerekend op (de gevolgen van) het verdwijnen of afschalen van een ziekenhuis. GRZ begrijpt dat er soms moeilijke keuzes moeten worden gemaakt. Ook horen regionale ziekenhuizen niet perse hoog specialistische behandelingen uit te voeren. Maar regionale ziekenhuizen zijn extreem belangrijk voor brede welvaart en vestigingsklimaat en bereikbaarheid cruciaal voor patiënten en familie. Bovendien is nabijheid van acute zorg belangrijk voor huisartsen bij het voorkomen van zorgwoestijnen en in het geval van ziektebeelden die een snelle gang naar het ziekenhuis vergen. We zien daarbij dat door sluitingen van ziekenhuizen, files en rotonden de 15-minuten en 45-minuten richtlijnen in Nederland steeds vaker niet worden gehaald. In het nabije verleden moesten burgemeesters in de krant lezen dat hun ziekenhuis dicht ging. In dit licht is de conclusie van het ministerie terecht dat “de huidige regelgeving rondom deze besluitvorming tekortschiet of onvoldoende wordt opgevolgd”. Maar de handreiking is vrijblijvend en daarmee volstrekt onvoldoende om dit probleem op te lossen. Gemeenten zitten niet te wachten op extra taken in het betrekken van hun inwoners, als ze zelf geen (echte) mogelijkheid hebben gehad tot invloed op de besluitvorming. Voor GRZ is het ROAZ een belangrijk beslissing vormend orgaan. We vinden daarom dat gemeenten met een regionaal ziekenhuis betrokken moeten worden als agenda-lid en vanaf het allereerste moment dat een wijziging van de acute zorg in de regio op de agenda staat voor dit deel van de agenda mogen aanschuiven. Gemeenten kunnen daarbij volgens ons ook waardevolle input verschaffen om ervoor te zorgen dat alle opbrengsten en kosten worden meegewogen in de business case en bij het te nemen besluit (bereikbaarheid met OV, verplaatsing van kosten naar andere terreinen gezondheid bijv.). Ze moeten in staat gesteld worden om binnen de afgesproken deadlines met alternatieve oplossingen te komen ter bespreking met de beslismakers. Ook dient de regionale IZA-tafel tijdig te worden betrokken. Het mandateren van de DPG voor ROAZ en IZA tafel blijkt geen oplossing, omdat die daar in de meeste gevallen niks voor voelt.
Vraag4
In de handreiking wordt beschreven hoe u als lokaal bestuurder betrokken kunt zijn bij de besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in uw regio.a. Hoe kan dat volgens u het beste georganiseerd worden? Hoe verhouden uw verantwoordelijkheden daarin zich tot die van de zorgaanbieders en zorgverzekeraars?
b. Heeft u opmerkingen bij of aanvullingen wat hierover in de handreiking staat?
De afgelopen jaren zijn er veel regionale ziekenhuizen gesloten. Sluiting of afschaling van de SEH en de acute verloskunde was daarbij vaak de spreekwoordelijke kanarie in de kolenmijn. En door de volumenormen hebben regionale ziekenhuizen, ook de komende jaren weinig vet op de botten. Niet zelden wordt de gemeentelijke politiek afgerekend op (de gevolgen van) het verdwijnen of afschalen van een ziekenhuis. GRZ begrijpt dat er soms moeilijke keuzes moeten worden gemaakt. Ook horen regionale ziekenhuizen niet perse hoog specialistische behandelingen uit te voeren. Maar regionale ziekenhuizen zijn extreem belangrijk voor brede welvaart en vestigingsklimaat en bereikbaarheid cruciaal voor patiënten en familie. Bovendien is nabijheid van acute zorg belangrijk voor huisartsen bij het voorkomen van zorgwoestijnen en in het geval van ziektebeelden die een snelle gang naar het ziekenhuis vergen. We zien daarbij dat door sluitingen van ziekenhuizen, files en rotonden de 15-minuten en 45-minuten richtlijnen in Nederland steeds vaker niet worden gehaald. In het nabije verleden moesten burgemeesters in de krant lezen dat hun ziekenhuis dicht ging. In dit licht is de conclusie van het ministerie terecht dat “de huidige regelgeving rondom deze besluitvorming tekortschiet of onvoldoende wordt opgevolgd”. Maar de handreiking is vrijblijvend en daarmee volstrekt onvoldoende om dit probleem op te lossen. Gemeenten zitten niet te wachten op extra taken in het betrekken van hun inwoners, als ze zelf geen (echte) mogelijkheid hebben gehad tot invloed op de besluitvorming. Voor GRZ is het ROAZ een belangrijk beslissing vormend orgaan. We vinden daarom dat gemeenten met een regionaal ziekenhuis betrokken moeten worden als agenda-lid en vanaf het allereerste moment dat een wijziging van de acute zorg in de regio op de agenda staat voor dit deel van de agenda mogen aanschuiven. Gemeenten kunnen daarbij volgens ons ook waardevolle input verschaffen om ervoor te zorgen dat alle opbrengsten en kosten worden meegewogen in de business case en bij het te nemen besluit (bereikbaarheid met OV, verplaatsing van kosten naar andere terreinen gezondheid bijv.). Ze moeten in staat gesteld worden om binnen de afgesproken deadlines met alternatieve oplossingen te komen ter bespreking met de beslismakers. Ook dient de regionale IZA-tafel tijdig te worden betrokken. Het mandateren van de DPG voor ROAZ en IZA tafel blijkt geen oplossing, omdat die daar in de meeste gevallen niks voor voelt.