Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod
Reactie
Naam | Patiëntenfederatie Nederland (E.W. Dekker) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 14 mei 2025 |
Vraag1
Wat is er volgens u nodig voor een tijdig en goed gesprek en een goede besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in de regio?Zoals ook in de inleiding van de handleiding staat beschreven, is voor besluitvorming over het aanbod in de acute zorg in regelgeving (Uitvoeringsbesluit en Uitvoeringsregeling) geregeld hoe inwoners en patiënten betrokken moeten worden wanneer beëindiging of opschorting van acute zorg in de regio aan de orde is. Voor de Patiëntenfederatie is daarmee voor de acute zorg voldoende geregeld.
Uw vraag en ook de handreiking gaat over besluitvorming over wijzigingen in het regionale aanbod (breder dan de acute zorg). Aangezien voor besluitvorming over wijzigingen in het totale regionale zorgaanbod dergelijke regelgeving niet bestaat, lijkt het ons aangewezen dat er regelgeving komt die breder over de gehele zorg gaat.
Vraag3
In de handreiking wordt beschreven hoe u als patiënt betrokken kunt zijn bij de besluitvorming over (wijzigingen in) het aanbod van (acute) zorg in uw regio.a. Hoe kan dat volgens u het beste georganiseerd worden?
b. Heeft u opmerkingen bij of aanvullingen op wat hierover in de handreiking staat?
De verbreding van de handreiking naar een handreiking voor wijzigingen in het totale regionale zorgaanbod is niet consequent doorgevoerd. Zie ook onze reactie op vraag 7.
Bij Suggesties voor invulling van betrokkenheid van burgers en patiënten / Wat kun je doen als zorgaanbieder:
- De voorgestelde acties hebben alle betrekking op slechts het informeren van burgers en patiënten bij voorgenomen wijzigingen. Wij missen hier het consulteren van inwoners en patiënten vooraf. Belangrijk is dat bij hen opgehaald wordt wat voor hen belangrijk is, zodat het patiëntenbelang meegenomen en meegewogen kan worden in de planvorming. Onder Suggesties voor invulling van betrokkenheid van lokaal bestuur staat een passage die overgenomen kan worden in het deel voor betrokkenheid van burgers en patiënten: “Betrekken vergt meer dan alleen informeren. Voer een dialoog, stel vragen, luister naar de inbreng, zorgen, wensen, suggesties. Geef per punt duidelijk en inhoudelijk gemotiveerd aan wat je daar wel of niet mee kan doen, waarom iets wel of niet kan. Kom, indien mogelijk, met alternatieven. Organiseer eventueel een vervolggesprek. Maak openbaar wat je met de inbreng van burgers en patiënten doet.”
- We missen hier de patiëntbetrokkenheid bij het overleg met andere ziekenhuizen i.v.m. zorgnetwerken en zorginstellingsoverstijgende zorgpaden bij hoogcomplexe zorg.
Bij Suggesties voor invulling van betrokkenheid van burgers en patiënten / Wat kun je doen als zorgverzekeraar:
Informeer en betrek ook de eigen Ledenraad /Verzekerdenraad via een dialoog over de situatie en de ontwikkelingen. Primaire zorgverzekeraars hebben in hun regio’s het grootste marktaandeel, ook dit is een gremium dat belang en invloed heeft.
Bij Suggesties voor invulling van betrokkenheid van burgers en patiënten / Wat kun je doen als (organisatie van) inwoners of patiënten:
- Het zal vaak niet bekend zijn wie de voorzitter van de ROAZ is, of de voorzitter van de regio (voor niet acute zorg) waar je je zorgen, wensen, kansen en suggestie moet neerleggen.
- De suggestie van de Zorgbelofte is prima, vraag vooral waar je als inwoner/patiënt op kunt rekenen m.b.t. toegang en kwaliteit van de zorg (breder dan de acute zorg). De zorgaanbieder moet hier dan ook antwoord op kunnen geven, eventueel samen met de zorgverzekeraar.
- Er kan ook verwezen worden naar de Hubs voor patiëntparticipatie (ZonMw subsidie).
Vraag7
Heeft u andere suggesties voor de handreiking?De handreiking is gestart als handreiking voor wijzigingen in het aanbod van de acute zorg. De verbreding naar, zoals ook in de inleiding expliciet beschreven “alle vormen van zorg, breder dan alleen acute zorg”, is door het hele document heen niet consequent uitgewerkt. Als deze handreiking daadwerkelijk geschikt moet zijn voor alle wijzigingen in het regionale zorgaanbod, moet door het hele document heen afdoende worden aangevuld met afspraken of voorstellen voor de wijzigingen in het bredere zorgaanbod.
De verbreding van de handreiking naar een handreiking voor wijzigingen in het totale regionale zorgaanbod is niet consequent doorgevoerd. Zo staat onder in alle drie de delen wel het kopje “Wat kun je doen als ROAZ” maar nog nergens “Wat kan je doen als regio”. Bovendien mist door het hele document de verwijzing naar de regionale organisatie van zorg, regiobeeld en regioplan (niet alleen ROAZ-beeld en ROAZ-plan). Het is in onze ogen cruciaal om dit aan te vullen, ook met bijvoorbeeld het oog op portfolio-keuzes van ziekenhuizen vanwege concentratie en spreiding van hoogcomplexe zorg a.d.h.v. nieuwe vastgestelde volumenormen.