Wet grondgebondenheid en verantwoorde mestafzet

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zuidschermer
Datum 22 september 2025

Vraag1

Er kan worden gereageerd op alle onderdelen van de wettekst en de memorie van toelichting.
Opmerkingen voorstel wet grondgebondenheid en verantwoorde mestafzet
Waarom bij bouwland alleen rustgewassen ha meetellen? Gemengd bedrijf die alle mest op eigen land kan plaatsen (grasland+bouwland) en dus geen mestoverschot heeft voldoet niet aan de norm doordat bijvoorbeeld bieten en aardappelen in het teeltplan zitten -> dit is toch krom?
Waarom valt Noord-Holland onder regio B (midden) en niet regio A (noord)? Er lopen mestcontracten etc. deze worden teniet gedaan door het oprichten van regio’s waarbinnen de mest getransporteerd mag worden. Het oprichten van deze gebieden geeft alleen maar rompslomp en heeft geen toegevoegde waarde.
Waarop is het aantal GVE en de melkproductieklasse bepaald? Mestwetgeving gaat tot klasse 10.625 kg melk
Wordt hier nog rekening gehouden met een BEX-voordeel? Oftewel de koe produceert minder mest dan forfaitair vanuit wordt gegaan?
CO2 footprint krachtvoer uit lokaal geteelde gewassen is hoger dan geïmporteerd krachtvoer zoals bijvoorbeeld tarwe uit Oekraïne vandaan -> Dit staat haaks op elkaar dus voor deze berekening doe je het goed met lokaal geteeld krachtvoer maar voor je CO2 footprint berekening in de kringloopwijzer ga je volledig de verkeerde kant op
In verband met geldige gebruikstitel houden steeds meer landbouwers alle percelen op eigen naam waardoor het verwerven van extra grond of het hebben van compensatiegrond ook steeds lastiger. Daarnaast houdt iedereen het op eigen naam i.v.m. de GLB-subsidies
Samenwerkingsovereenkomst laten opstellen -> nog meer kosten maken
Waarde van de grond binnen de gebieden voor maatschappelijke landbouw daalt -> onderpand verdampt -> verplaatsing wordt hierdoor onhaalbaar voor degene die nog willen ondernemen ze krijgen immers minder voor hun eigendomsgrond in deze gebieden en kunnen daardoor de nog duurder wordende grond in de andere gebieden niet betalen.
Op de bestaande locatie nog extensiever waardoor ook het inkomen onder druk komt te staan, door lagere stikstofgebruiksnormen nog lagere voer opbrengsten waardoor er weer duur voer aangekocht moet worden. Slechtere kwaliteit ruwvoer met als gevolg verder dalen melkproductie wanneer dit niet wordt gecorrigeerd met bijproducten en krachtvoer = verder oplopende kostprijs
Een passende vergoeding per hectare voor de bedoelde activiteiten of het verlies aan inkomsten door de verdere beperkingen of beide? Hoe wordt dit bepaald? -> nog een kostenpost voor de Nederlandse belastingbetaler