Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam FNV (K.L. Bangma)
Plaats Utrecht
Datum 9 april 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
De reactie is namens vakbond FNV.

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
FNV is bekend met het bestaan van fiscale regelingen. De achterban van FNV heeft met vele van de fiscale regelingen te maken. Het betreft een veelheid aan fiscale regelingen, maar in onze reactie beperken we ons tot een aantal regelingen in de winstsfeer en in de sfeer van de inkomstenbelasting. Zo worden werkenden geconfronteerd met een onnodig ingewikkelde inkomstenbelasting (bijvoorbeeld de opbouw en afbouwtarieven bij de algemene heffingskorting en de arbeidskorting), maar ervaren ook de nadelen van allerlei fiscale regelingen in de winstsfeer waardoor het verschil in belastingdruk tussen arbeid en kapitaal erg groot is met alle bijbehorende nadelen voor werkenden.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
Een eenvoudiger en een beter te begrijpen belastingstelsel is wenselijk. Zo heeft het voor ingevulde belastingformulier het eenvoudiger gemaakt om belastingaangifte te doen. Het is voor bijna niemand begrijpelijk hoeveel belasting er betaald moet worden als extra inkomen ontvangt. Mede daarom stelt FNV ook voor om de opbouw- en afbouwtarieven van de algemene heffingskorting en arbeidskorting te verwerken in de tarievenstructuur met de daarbij behorende belastingschijven.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
Van belang is vooral een goed primair inkomen bij mensen. Een goed primair inkomen verminderd de noodzaak om via fiscale regelingen inkomen her te verdelen.

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Belastingen moet niet de pinautomaat van het Nederlands bedrijfsleven zijn onder het argument van ‘vestigingsklimaat’. Veel fiscale regelingen in de winstsfeer beogen weinig meer dan een financieel voordeel te bieden aan het bedrijfsleven, maar brengen wel diverse nadelen met zich mee. Zelfs binnen de sfeer van het bedrijfsleven, zijn er doelmatiger bestedingen te bedenken dan de huidige fiscale regelingen in de winstsfeer. Het is echter de voorkeur van FNV om besparingen aan te wenden voor een goed primair inkomen van mensen. Hierbij moeten inkomens op tenminste het niveau van leefbaar inkomen komen te liggen, waarbij mensen zo min mogelijk afhankelijk zijn van inkomensondersteuning of toeslagen. Ook zijn adequate salarissen bij overheid, politie, zorg en onderwijs noodzakelijk voor onder meer een goed functionerende overheid. Verder is investeren in kwaliteit van overheidsverlening van belang met de kwaliteit van dienstverlening van de belastingdienst in het bijzonder.

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Geen opmerkingen

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
In de sfeer van de inkomstenbelasting kunnen onder meer de arbeidskorting en de algemene heffingskorting tegen het licht worden gehouden. In de winstsfeer kan gekeken worden naar de regelingen die geleid hebben tot belastingverlagingen , waaronder het lage vpb-tarief, de mkb-winstvrijstelling, de innovatiebox, de zelfstandigenaftrek en de BOR. Sinds het begin van deze eeuw is de belastingdruk op winst sterk afgenomen. Genoemde regelingen hem sterk bijgedragen aan deze afname. De ontwikkeling van een steeds lagere belastingdruk op kapitaal, heeft ertoe bijgedragen dat de fiscale balans tussen arbeid en kapitaal verloren is gegaan. Zo heeft de zelfstandigenaftrek eraan bij gedragen dat het verschil in belastingdruk tussen zelfstandigen en werknemers onnodig is groot is geworden, waardoor mede de groep schijnzelfstandigen is toegenomen.
De BOR beoogt onder meer een oplossing te zijn voor liquiditeitsproblemen bij vererving van ondernemingen. Hiervoor zijn doelmatiger oplossingen voor de vinden, waaronder gespreide betaling van de belastingen. Bovendien is de BOR één van de fiscale regelingen die bijdraagt aan de groei van de vermogensongelijkheid van Nederland.
De arbeidskorting en algemene heffingskorting kennen beiden een afbouw en/of opbouwtarief. Dit heeft invloed op het marginale druk voor de betreffende werkende. Voor werkenden is het moeilijk te herkennen en te begrijpen wat precies zijn marginale druk is. Het is daarom beter om de afbouw- en opbouwtarieven te verwerken in de belastingtarieven. Hierdoor ontstaan er meer belastingschijven. Dit zal het stelsel van inkomstenbelastingen eenvoudiger maken. Bovendien kan dan effectiever een inkomensbeleid door de overheid gevoerd worden door te draaien aan de tarieven in de verschillende belastingschijven. Momenteel zien we dat aan de knop van de arbeidskorting wordt gedraaid om inkomensbeleid te voeren, die nieuwe fiscale onevenwichtigheden heeft doen ontstaan. Zo is inmiddels de belastingdruk van arbeidsongeschikten of mensen die eerder met pensioen gaan, zeer aanzienlijk hoger geworden dan die van werkenden.

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
Het lage vpb-tarief, mkb-winstvrijstelling en innovatiebox zouden snel kunnen worden afgeschaft. Zo leidt het lage vpb-tarief tot belastingconstructies, waarbij BV’s opgesplitst worden in diverse BV’s. Het lage vpb-tarief leidt in samenhang met box 2 ook tot een laag effectief tarief op inkomen uit kapitaal in verhouding tot belasting op arbeid.
De mkb-winstvrijstelling heeft als bezwaar dat het verschil in belastingdruk tussen ondernemers en werknemers sterk is vergroot.De innovatiebox is vooral een aanjager van belastingontwijking en zet niet alleen in Nederland de belastingopbrengsten onder druk, maar ook die in ander landen. Met een budgettair beslag van 2 miljard euro is deze fiscale regeling erg kostbaar en het grootste deel van het belastingvoordeel beland bij twee grote bedrijven. Het is zeer twijfelachtig of de innovatiebox een bijdrage levert aan innovatie, wat gezien de naam het doel zou moeten zijn van deze fiscale regeling.

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
Het afschaffen of beperken van een diverse fiscale regelingen kunnen nadelen met zich meebrengen die niet opwegen tegen de te behalen voordelen. Een voorbeeld hiervan is pensioen fiscale faciliteiten’. Deze fiscale faciliteit vormt de basis van het Nederlands pensioenstelsel.

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
Geen opmerkingen

Vraag11

Wilt u nog iets toelichten waarover geen vraag is gesteld?
geen opmerkingen