Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam mr. R.M. Pöppinghaus-Oortwijn
Plaats Enschede
Datum 27 februari 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
particulier, werkzaam als notaris

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
Vooral met erf- en schenkbelasting, inkomstenbelasting, overdrachtsbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
ik ben voorstander van een vlaktax, dus 1 tarief voor elke belasting. Dat is overzichtelijker voor de burger en minder werk voor de belastingdienst, zodat het een win-win situatie oplevert. Bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting: daar is voor mensen haast niet uit te komen, ook door alle voorwaarden. En het wordt niet als eerlijk ervaren dat iemand voor het kopen van een bouwkavel (niet projectmatig aangekocht, dus nog niet bewerkt bijvoorbeeld) 10,4% overdrachtsbelasting moet betalen, terwijl dit maar 2% is als de woning gebouwd is. Het uitzoeken van de beste oplossing vergt adviseurs ook steeds meer werk. En later wordt het dan als constructie afgestraft, dat levert alleen maar verliezers op.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
Heel goed idee, niet alleen voor de belastingdienst maar ook voor de burger is dat veel overzichtelijker. Dat je dan een overkill hebt in de de ene of te weinig heffing in de andere situatie is toch haast niet te voorkomen. Als de mogelijkheid tot inroepen van de hardheidsclausule maar zo humaan en rechtvaardig mogelijk is.

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Alle belastingen komen ons allen uiteindelijk ten goede, toch? de besteding laat ik aan de beslisser over de algemene middelen over, waarbij een besteding op de langere termijn ook best wat meer onder de aandacht mag komen. Alles hoeft toch niet direct weer uitgegeven te worden? Kan later met tekorten in bijvoorbeeld de AOW of andere algemene overheidsbestedingen altijd handig zijn.

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Als hiermee alle maatregelen op fiscaal gebied van alle ministeries in 1 keer op zouden worden beoordeeld, zou dat goed werken. Volgens mij mist die afstemming nogal eens.

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
De overdrachtsbelasting moet gewoon naar 1 tarief van bijvoorbeeld 6 of 5% met een uitloop van de startersregeling. Dat scheelt een heleboel uitzoekerij voor alle betrokkenen en voorkomt veel constructies die bedacht worden. Verder normaliseert de woningmarkt zich en zou je het starterstarief nog even kunnen aanhouden, tot daar ook de wachtlijsten van opgelost zijn. Met de overdrachtsbelasting kun je de woningmarkt niet sturen.

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
de aftrek van hypotheekrente, voorzover die niet al eindigt in 2031, en de toeslagen.
de hypotheekrente aftrek zou met een extra heffingskorting, die afgebouwd wordt, of wellicht een woningtoeslag neta als huurtoeslag weggewerkt kunnen worden, dan wel in stand blijven voor de laagste inkomens, zodat alle spelers op de woningmarkt, ook huurders, gelijk behandeld worden.
De toeslagregeling is een zeer ingewikkelde regeling gebleken, die wel de charme van de eenvoud had maar achteraf slecht uitpakt voor veel mensen. Een heffingskorting als je in bepaalde omstandigheden zit, die gemakkelijk na te gaan zijn via de aangifte IB, die dan door iedereen gedaan moet worden, lijkt mij werkbaarder.

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
De inkomstenbelasting en omzetbelasting zijn ook wel ingewikkeld, maar werken goed. Wat heel vervelend is zijn de extra loonheffingen over bonussen en dergelijke. Als iemand extra hard gewerkt heeft en er van de werkgever een extraatje voor krijgt, is het heel zuur dat dit extra belast is. Hier zou de werkkostenregeling op aangevuld kunnen worden, zodat er meer mogelijkheden zijn om deels belastingvrij bonussen uit te keren. Uiteraard moet de evenredigheid met het loon wel in de gaten gehouden worden, het mag geen verkapte loonsverhoging zijn. Volgens mij lukt het de belastingdienst aardig dit allemaal te controleren.

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
De bedrijfsopvolgingsregeling kent een heel goed effect, waardoor dit een heel goed voorbeeld is van een doelmatig vrijstellingsbeleid. Ook de heffingskortingen en het heffingsvrije vermogen in de inkomstenbelasting werken heel goed.
Belangrijk is een afstemming van de vrijstellingen voor schenken en erven. Net over de grens in Duitsland kunnen ouders aan hun kinderen elke 5 jaar 4 ton schenken dan wel nalaten. In Nederland is dit wel heel zuinig met 6000 per jaar schenkingsvrijstelling en 22k erfbelastingsvrijstelling. Dit ruimer maken bestrijdt vanzelf allerlei BV-babyconstructies en exotische schenkingsbedenksels.

Vraag11

Wilt u nog iets toelichten waarover geen vraag is gesteld?
Het geheel van belastingen is voor ondernemers erg ingewikkeld. Bij tegenslag wordt het nog lastiger en worden er direct boetes opgelegd. Uitstel van betaling aanvragen voor bijvoorbeeld omzetbelasting vergt een hele tour. Op zich begrijpelijk, niet klantvriendelijk. En die klantvriendelijkheid mag best verbeterd worden. De meeste mensen willen best belasting betalen. De veelheid van regelingen, waardoor men zich soms driedubbel belast voelt, werkt tegenacties in de hand. Met andere woorden: het is niet fijn als burger benaderd te worden alsof je de vijand bent. Die verandering van benadering vergt uiteraard tijd en wellicht andere medewerkers, maar er mag ook best geld voor uitgegeven worden om dat echt te verbeteren. Een betere it is ook geen sine cure, investeer daar eens in op een goede en transparante manier!