Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam Hofman Bestuur & Ontwikkeling (Ing. MBA M M Hofman)
Plaats Apeldoorn
Datum 25 februari 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Ik reageer op persoonlijke titel vanuit mijn diverse ervaringen als Toezichthouder / Commissaris / Raadslid, Hulpverlener, Trainer communicatie, bevolkingszorg en cliëntenraden.

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
Vrijwilligersregeling, deze staat overigens niet in bijlage 3, maar hoort daar mijn inziens wel bij.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
Van groot belang. Het is nu zo complex dat velen het niet zullen aanvragen / toepassen omdat ze het niet weten of niet doorzien. Daarnaast bevordert het de bureaucratie en de vele adviesbureaus, maar de burgers en de landelijke economie worden er uiteindelijk niet beter van. Dus inderdaad: op grote schaal vereenvoudigen en versimpelen. Gun daarbij vooral de minder kapitaalkrachtigen, de starters in werk en de kleine eigen ondernemers de voordelen. Werken moet lonen & vrijwilligerswerk (waaronder ook mantelzorg e.d.) moet niet extra worden belast!

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
Van groot belang. Het is nu zo complex dat velen het niet zullen aanvragen / toepassen omdat ze het niet weten of niet doorzien. Daarnaast bevordert het de bureaucratie en de vele adviesbureaus, maar de burgers en de landelijke economie worden er uiteindelijk niet beter van. Dus inderdaad: op grote schaal vereenvoudigen en versimpelen. Gun daarbij vooral de minder kapitaalkrachtigen, de starters in werk en de kleine eigen ondernemers de voordelen. Werken moet lonen & vrijwilligerswerk (waaronder ook mantelzorg e.d.) moet niet extra worden belast!

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Het zou een goede zaak zijn als we een hekel krijgen aan het woord "subsidieregeling". Subsidieregelingen zijn bij uitstek een middel om de bureaucratie en adviesbureaus te bevorderen en de wereld weer enorm veel moeilijker te maken.

Gun vrijgekomen middelen vooral de minder kapitaalkrachtigen, de starters in werk en de kleine eigen ondernemers. Werken moet lonen & vrijwilligerswerk (waaronder ook mantelzorg e.d.) niet extra belast!

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Werken moet lonen & vrijwilligerswerk (waaronder ook mantelzorg e.d.) niet extra belast!

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
Vrijwilligersregeling, deze staat overigens niet in bijlage 3, maar hoort daar mijn inziens wel bij.

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
Er kunnen er geen worden afgeschaft, maar wel vele regelingen op gebied van bevordering werken & vrijwilligerswerk worden gebundeld tot één generieke regeling.

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
Alles kan worden aangepast als het totaal maar eerlijk wordt / blijft en de transitie transparant en acceptabel.

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
Werken moet lonen & vrijwilligerswerk (waaronder ook mantelzorg e.d.) niet extra belast!

Vraag11

Wilt u nog iets toelichten waarover geen vraag is gesteld?
Er zijn diverse negatieve effecten m.b.t. wet- en regelgevingen m.b.t. loon en (vrijwilligers) vergoeding die allemaal in elkaars verlengde liggen. In het vervolg van de tekst zal ik daar ook een concrete situatie over uitwerken. Het komt er namelijk op neer dat we werken, vrijwilligerswerk en een eigen onderneming willen stimuleren, maar dat we werk ook willen belasten. Concreet voorstel is om alle regelingen die dit stimuleren samen te voegen in één generieke regeling waarbij we tot een bepaald bedrag (stel de hoogte van de vrijwilligersregeling nu € 1.900 per jaar) de werkzaamheden per bedrijf / instelling i.c.m. met een natuurlijk persoon belastingvrij zijn. Scholing, kerstpakketten en km. vergoeding vallen hier niet onder, maar onder de algemene (bedrijfseigen / cao / wettelijke) regelingen zoals o.a. de werkkostenregeling, Wmcz 2018, enz. Met een dergelijke generieke regeling heb je veel problemen opgelost. Ik heb dit langst verschillende kanten bekeken en ik denk dat er niet veel risico’s hoeven te zijn aan een dergelijke oplossing. Ter illustratie van huidige problematiek het volgende voorbeeld van de conflicterende wetgeving Wmcz 2018 en de werkkostenregeling.

Bijlage