Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam Vereniging Zelfstandigen Nederland (drs C.W.A. van de Ven)
Plaats Leidschendam
Datum 31 maart 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) - vertegenwoordiger van ruim 100.000 zelfstandigen in alle beroepssectoren. De volgende belangenorganisaties hebben de krachten gebundeld binnen VZN:
Stichting ZZP Nederland
Zelfstandigen Bouw
SoloPartners
ONL
Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK)
Het Ondernemerscollectief
De Vereniging Yogadocenten Nederland
Bright Pensioen
De ondernemers zonder personeel (OZP) van de Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA)

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
JA
• Arbeidskorting
• Zelfstandigenaftrek
• Extra Zelfstandigenaftrek starters
• Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid
• Meewerkaftrek
• Stakingsaftrek
• Aftrek speur- en ontwikkelingswerk
• Willekeurige afschrijving starters
• Middelingsregeling
• Doorschuiven stakingswinst
• MKB-winstvrijstelling
• Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
Door ondernemers gebruikte fiscale regelingen:
• Lijfrente fiscale faciliteiten
• Nettopensioen en nettolijfrente
• FOR aftrek en belaste afneming
• Arbeidsongeschiktheidsverzekering fiscale faciliteiten
• Middelingsregeling
Los van de specifieke fiscale ondernemersregelingen geldt voor onze achterban zoals voor elke individu – zoals Aftrek hypotheekrente – eigen woningforfait - Heffingvrij vermogen box 3, schenk en erfbelasting etc.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
Specifieke fiscale regelingen blijven nodig om het ondernemerschap te stimuleren. De vele uitzonderingen die er nu zijn, zijn niet nodig. Versimpeling is zeer gewenst mits er maar ruimte is voor ondernemerschap. Ook dient er een fiscale mogelijkheid te komen voor vermogensopbouw (buffervorming) t.a.v.. de bedrijfs- en inkomensreserves.

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
De uitvoering dient simpeler te worden en regels dienen ook gehandhaafd te kunnen worden. Bij ondernemers moet er meer ruimte komen om eigen buffers te behouden voor vermogensopbouw om reserves te hebben voor de jaren dat het ondernemerschap minder oplevert of verlies draait. De afschaffing van de middelingsregeling is zeer nadelig.

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Lagere belastingen voor iedereen, omwille van uitvoerbaarheid. Subsidieregelingen zijn kostbaar om uit te voeren en komt vaak toch niet bij de doelgroep terecht waarvoor regeling in essentie bedoeld is.

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Gelijkwaardigheid – fiscaal gelijke behandeling ongeacht rechtsvorm.

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
De snelle afbouw van de zelfstandigenaftrek zonder dat daarvoor iets terug wordt gegeven aan de zelfstandige.

Inkomstenbelasting: ondernemers onder een gelijk fiscaal regime ongeacht rechtsvorm (ook voor ondernemers mogelijkheid zoals voor de DGA die buffers in box 2 vermogen heeft).

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
Nee, dit vraagt diepgaander onderzoek naar gevolgen, waar we onvoldoende inzicht in hebben.

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
- Zelfstandigenaftrek
- Meewerkaftrek
- Stakingsaftrek
- Willekeurige afschrijving starters
- Middelingsregeling
- Doorschuiven stakingswinst
Ondernemerschap stimuleren ook met meewerkende partner – ook fiscaal aantrekkelijke mogelijkheden om onderneming te staken moeten blijven.

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
Ondernemersregelingen die ondernemerschap stimuleren maar ook die ondernemers mogelijk maken tot opbouwen van buffers.

Vraag11

Wilt u nog iets toelichten waarover geen vraag is gesteld?
- Laat ondernemerschap leidend zijn in plaats van de rechtsvorm;
- Werk, binnen het huidige fiscale systeem, toe naar fiscale rechtsvormneutraliteit;
- Breng inkomen uit arbeid – ongeacht of je werknemer of zelfstandig ondernemer of DGA bent – onder hetzelfde fiscale regime;
- Fiscaal gunstige opbouw voor ondernemingsvoorzieningen gericht op vermogensopbouw voor het afdekken van sociale en ondernemersrisico’s, in het kader van de noodzakelijke buffervorming (risico voor arbeidsongeschiktheid, oude dag, omzetschommelingen).