Aanpak Fiscale Regelingen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 8 april 2023

Vraag1

Wat is uw achtergrond? Reageert u bijvoorbeeld als particulier, als ondernemer, namens een onderneming, namens een organisatie, of iets anders?
Ik ben boekhouder/belastingadviseur voor (vooral) eenmanszaken en een aantal particulieren

Vraag2

Zie bijlage 3 voor een overzicht van fiscale regelingen.
Bent u bekend met het bestaan/begrip van fiscale regelingen? En met welke fiscale regelingen heeft u of uw organisatie/onderneming te maken?
23 pagina's... Ik heb met name met de KIA, de zelfstandigen- en startersaftrek, de MKB-winstvrijstelling, de heffingskortingen, de toeslagen en de BTW-regelingen te maken.
Een enkele keer heeft een klant een investering waar MIA/Vamil voor van toepassing is.
Tevens krijgen klanten soms advies van installateurs: "je bent ZZP-er, je kunt MIA of EIA aanvragen voor je warmtepomp". Terwijl de woning inclusief de werkruimte in privé is. Dat levert een fikse speurtocht op naar of het wel of niet kan, die nauwelijks declarabel is.
De regelingen voor al-of niet zakelijk zijn heb ik ook mee te maken. soms is het voor werknemers weer nét wat anders geregeld dan voor ondernemers, bijvoorbeeld de € 2,= thuiswerkvergoeding per dag. Ook de regels voor verhuur van woonruimte (studenten, airBNB, als vakantieverhuur of als bed/breakfast, al of niet in een apart zomerhuisje of juist een kamer in de woning, zowel bij eigen woning als bij een huurhuis, echt, het kan simpeler. En in deze consultatie staan dus nog lang niet alle regelingen. De youngtimer regeling (afschaffen!) mis ik ook.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen het belang van een eenvoudiger belastingstelsel door fiscale regelingen aan te passen? U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: een voorkeur voor algemene lagere belastingtarieven in plaats van meer specifieke fiscale voordelen voor bepaalde doelgroepen, begrijpelijkheid/uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door minder fiscale uitzonderingen, rechtvaardigheid waardoor juist wel specifieke fiscale regelingen nodig kunnen zijn of iets andersvanuit het perspectief van burgers, samenleving of bedrijven.
Met name de afbouw van de heffingskortingen maakt het systeem hopeloos ingewikkeld. Het is daardoor niet zo 1,2,3, te voorspellen wat iemand overhoudt aan € 1.000 extra winst of loon. zie ook de tabellen marginale druk.
Mijns inziens moeten de heffingskortingen níet worden afgebouwd.
De arbeidskorting wordt met 6,5% afgebouwd boven de € 37.691. De algemene heffingskorting met 3,069% vanaf 22.661.
Het zou goed zijn als beide niet worden afgebouwd, maar verwerkt worden in een hoger belastingtarief. Dan moeten we misschien weer naar 3 schijven toe: lage schijf tot 40.000 met 37% heffing; middenschijf van € 40.000-€ 74.000 met pakweg 42% heffing en een hoge schijf met pakweg 50% heffing. Dan is de druk beter te voorspellen.
Om ook de toeslagen af te kunnen schaffen zou dit nog versterkt kunnen worden. Maar pas ervoor op dat de heffingskortingen niet groter mogen zijn dan de te betalen belasting. Dat gebeurt nu al regelmatig. Dat betekent dat mensen die zich voor een schijtbeetje een slag in de rondte hebben gewerkt hun heffingskortingen niet binnenhalen. Terwijl het geld juist daar zo hard nodig is.

In de tabellen marginale druk (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/09/20/tabellen-marginale-druk-pakket-belastingplan-2023) is goed af te lezen dat iemand die 23K verdient een gigabedrag extra moet verdienen om € 2.000 extra netto over te houden. Dat betekent ook dat al die gezinnen waar dit aan de hand is, men hartstikke klem zit als er extra kosten zijn (energie, auto stuk, aanpassing nodig wegens ziekte oid en de gemeente verleent er geen bijstand voor of het valt niet onder de WMO of zo).

Vraag4

Hoe kijkt u aan tegen het belang om fiscale regelingen aan te passen/beperken om de uitvoering van het belastingstelsel voor de Belastingdienst simpeler te maken?
Het moet zó gebeuren dat het ook voor burgers simpeler en begrijpelijker wordt. Je kunt natuurlijk proberen om met fiscale maatregelen de ultieme rechtvaardigheid te krijgen én alles wat we belangrijk vinden fiscaal te stimuleren of te ontmoedigen.
Maar het is het belangrijkste dat mensen niet door de bodem zakken. Er zijn teveel mensen nu afhankelijk van de voedselbank en van allerlei toeslagen en regelingen. Wat weer uitzoek- en regelwerk vraagt. Veel mensen die recht hebben op een regeling krijgen hem niet omdat ze hem niet aan (durven) vragen.
Ook kort boven het sociale minimum (dat dus omhoog moet) moet werken lonen. Dat wil zeggen dat de marginale druk daar niet boven de 40% stijgt.
Mensen die meer dan een ton verdienen kunnen vaak met een paar uur wek extra al weer flink bijverdienen. Daar kan de marginale druk wel rond de 50% of hoger liggen.
We moeten tegelijk met de vereenvoudiging de belastingdruk weer bij de sterkste schouders leggen.

Vraag5

Een aanpassing van het belastingstelsel kan mogelijk financiële middelen opleveren voor de schatkist. Hoe vindt u dat deze middelen moeten worden besteed, bijv. aan lagere lasten voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan een subsidieregeling voor dezelfde doelgroep die minder voordeel geniet door de aanpassing, of aan lagere belastingen voor iedereen, of iets anders?
Het sociale minimum moet voldoende hoog worden om van te leven. Daarboven moet werken lonen, dus de marginale druk voor inkomens tussen de € 23K en 80K moet ergens rond de 40% liggen én alleen maar stijgen. (dat is dus wat anders dan het belastingtarief! https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/09/20/tabellen-marginale-druk-pakket-belastingplan-2023)
Nu is de marginale druk voor de middeninkomens soms 80%. Pas boven de € 115.000 daalt het naar 49,5 %.
Daarnaast is er veel geld nodig voor de energietransitie, voor vermindering van de stikstofuitstoot, verbetering van de waterkwaliteit en voor natuurherstel.
Als we hier een aangenaam leven willen kunnen blijven leven, moeten we de basis van ons bestaan niet vernielen. Er is geen planeet B. Als Antarctica smelt stijgt de zeespiegel met 60 meter. Zonder gezonde bomen én vertering van mest is er geen agrarische productie, we hebben daarom insecten nodig en we moeten stoppen met het extreme mest- en gifgebruik. Fruit worden vooral bestoven door solitaire bijen. De larven van zweefvliegen eten enorm veel luizen. Het valt niet zo op, maar we hebben die insecten nodig. Dat 85% van de oorspronkelijke Nederlandse soorten planten en dieren (nagenoeg) verdwenen is, is zwaar zorgwekkend.

Vraag6

Fiscale regelingen worden door het ministerie van Financiën beoordeeld op een aantal criteria om tot een ordening of prioritering te komen. Het gaat om:
- doeltreffendheid (de mate waarin het beoogde maatschappelijke effect/doel ook daadwerkelijk wordt behaald);
- doelmatigheid (het realiseren van het beoogde maatschappelijke effect/doel met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen);
- complexiteit regeling in de uitvoering en/of mogelijkheid tot handhaving;
- uitlegbaarheid, foutief gebruik, of belasting van het doenvermogen van belastingplichtigen;
- actualiteit beleidsdoel/onderbouwing voor overheidsingrijpen.

Mist u hierbij elementen/overwegingen waarmee wij rekening zouden moeten houden? Kunt u dit toelichten?
Ja, de mate waarin ze verhinderen dat "werken loont". Ook als al de heffingskortingen en toeslagen effectief zijn, vergroten ze de armoedeval. zie de tabellen marginale druk die naar de kamer zijn gegaan.
De mate waarin voor burgers hun aanslag voorspelbaar is, is ook belangrijk. Bij de IACK gaat dat flink mis als je allebei ongeveer evenveel verdient.
Daarnaast is er een inventarisatie nodig van de soorten tegenslagen die mensen kunnen hebben. Een slecht geïsoleerd huurhuis is nu geen reden voor fiscale steun, net zo min als mantelzorg. (dat levert soms hoge reiskosten op).

Vraag7

Kunt u toelichten welke fiscale regeling(en) volgens u tegen het licht zouden moeten worden gehouden?
de afbouw van de heffingskortingen moet stoppen. Boven de grens waarbij de afbouw start, moet het belastingpercentage omhoog. Zodat je ook als je 120K verdient nog arbeidskorting krijgt (als je het mer werken hebt verdiend tenminste...). Maar wel belasting betaalt. Idem algemene heffingskorting en ouderenkorting.
De youngtimer regeling moet er uit. Fiscaal stimuleren van het gebruik van oude, vervuilende auto's. Ze worden er zelfs voor geïmporteerd.
Bij stellen moet de aanslag gelijktijdig worden opgelegd als de aangifte gelijktijdig is gedaan. rente berekenen over het saldo. Dat is voor burgers een vereenvoudiging, (nu moet de een soms 2K bijbetalen, mét rente, en de ander krijgt 2K terug) ik denk dat dit moet wachten tot de ICT op orde is.

Vraag8

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u kunnen worden afgeschaft?
de youngtimer regeling. Ik heb separaat een document gestuurd met uitleg hierover.
Het is voor de fiscus niet de lastigste regeling. Maar belastingkorting op het rijden in een oude, vervuilende auto moeten we echt mee stoppen.
de BOR regeling schijnt meestal niet nodig te zijn, volgens een evaluatie. Vervang hem door een regeling waarbij de erf- en schenkbelasting in 10 of 15 jaar kan worden betaald.

Vraag9

Kunt u toelichten welke fiscale regelingen volgens u absoluut moeten blijven bestaan of zeer beperkt zouden kunnen worden aangepast?
Wat mij betreft kunnen alle regelingen ter discussie gesteld. Als er maar voor wordt gezorgd dat:
- de armoedeval vermindert
- mensen op het minimum voldoende hebben om van te leven. Dus de voedselbanken en andere steunprojecten moeten (op termijn kunnen) stoppen.
- mensen met fikse financiële tegenslagen voldoende steun krijgen. Bij ziekte, bij mantelzorg. Zorg dat tandartskosten worden vergoed. Snij niet in de vergoedingen vanuit de zorgverzekering. Zorg voor regels voor incontinentiemateriaal, loophulpmiddelen, scootmobielen etc, eventueel via de WMO. Mantelzorgsteun.
- We hebben een goed opgeleide bevolking nodig. De STAPbudgetten zijn telkens met een dag weg. Een deel schijnt te worden besteed aan reizen of andere dingen die absoluut geen opleiding zijn. Certificeer de opleidingen (start bij CRKBO.nl) en zorg dat iedereen die iets wil leren daar op de een of andere manier (makkelijk) steun voor kan krijgen.
- Mensen verhuizen makkelijker en sneller uit een huurhuis dan uit een koophuis. (maand opzegtermijn ipv verkooptraject). Waarom koopwoningen steunen met hypotheekrenteaftrek (en destijds huurhuizen belasten met de verhuurdersheffing?) Zorg dat mensen makkelijk kunnen verhuizen naar hun werk. Hou op met stimuleren van koophuizen. Zorg voor voldoende woningen. (aj, los ff het stikstofprobleem op...)

Vraag10

Voor welk thema vindt u het van het grootste belang dat er fiscale regelingen bestaan? U kunt bijvoorbeeld denken aan woningmarkt, familiebedrijven, innovatie, overige ondernemersregelingen, (internationale) concurrentiepositie, milieu/klimaat (autoregelingen, energiebelasting), inkomensondersteuning (zoals heffingskortingen), omzetbelasting.
We zitten met een gillend gebrek aan mensen. We kunnen ze niet hier halen uit het buitenland wat we hebben geen woningen. De concurrentiepositie moet omláág. Zodat er wat bedrijven vertrekken. Dat haalt de druk van de arbeidsmarkt.
Zeker de veeteelt en de slachthuizen kunnen we missen als kiespijn. Veel milieuschade, de mensen die het werk doen halen we van ver (we vertikken het om het zelf te doen). Ze wonen in beroerde omstandigheden. Die mensen verdienen te weinig om belasting te betalen, per saldo houden we alleen de stront van het vee over. Verder schieten we er niks mee op.
Het is van groot belang dat de fiscale regelingen er voor burgers zijn, zodat niemand door het ijs zakt. Ons milieu is in een beroerde staat, en we zijn qua klimaat een van de slechtste jongetjes uit de klas.
De (grote) ondernemers, de concurrentiepositie, het heeft teveel aandacht gekregen de laatste jaren. Zorg nu voor de hardwerkende Nederlander. Dat zijn in het algemeen níet de grote ondernemers of de dikverdieners, maar o.a. al die lui die nu aan het staken zijn. vuilophaal, onderwijs, zorg. De minima en middeninkomens, díe werken hard. En houden er verrot weinig aan over.

Als er wat gebeurt aan BTW moet het gericht zijn op een gezondere bevolking. Dingen uit de schijf van 5 zonder BTW en de rest 21%?

Vraag11

Wilt u nog iets toelichten waarover geen vraag is gesteld?
al gedaan bij eerdere vragen