Wijziging Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022

Reactie

Naam MBO Raad (Drs, MLD MFJ de Haan)
Plaats Woerden
Datum 3 maart 2015

Vraag1

Wat vindt u van de voorgestelde wijzigingen van dit experimenteerbesluit, en komen deze tegemoet aan de wensen van scholen, instellingen en leerlingen?
Dit is niet wat scholen en instellingen nodig hebben om tot een goede samenwerking te komen en dit is al helemaal niet de goede manier om voortijdig school verlaten tegen te gaan.
Scholen zijn druk met de implementatie van de nieuwe beroepsgerichte programma’s in het vmbo en instellingen zijn druk met de intensivering van het huidige onderwijs en de voorbereiding van de implementatie van de nieuwe kwalificatiedossiers.
Het is een prima idee om scholen en instellingen over de veranderingen die betrekking hebben op deze vernieuwingen met elkaar in gesprek te laten gaan. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door te stimuleren dat vmbo en mbo met elkaar na denken over er optimale arrangementen te maken zijn en of keuzedelen in het vmbo samen met het mbo te ontwikkelen zijn.
Maar dat kan ook door te stimuleren dat LOB activiteiten in gezamenlijkheid georganiseerd en uitgevoerd worden. En gezamenlijk betekent dan: clusters van vmbo scholen rond dezelfde profielen en/of arrangementen en alle relevante mbo instellingen in de regio.
Om dat allemaal goed uit te kunnen voeren zouden de problemen rond de inzetbaarheid van mbo docenten in het vmbo (bevoegdheid versus bekwaamheidseisen ) eindelijk eens opgelost moeten worden en moet er iets geregeld worden rond de btw .
Scholen zitten helemaal niet te wachten op de voorgestelde trajecten. Het blijkt dat de resultaten van de vm2 trajecten veel minder positief zijn als het ministerie ons wil laten geloven. Het enthousiasme van ongeveer 150 aangevraagde routes is wat overtrokken als blijkt dat er ook veel scholen niet gestart zijn. En het valt tegen als blijkt dat voor de tweede trance van de huidige trajecten nog maar een derde van het aantal van de eerste trance zich gemeld hebben.
En voortijdig schoolverlaten tegengaan? Leerlingen worden in deze opzet gepusht om nog eerder een keuze te maken voor een beroepsopleiding. Terwijl we toch weten dat dat niet het meest succesvolle element van ons stelsel is. Geef jongeren de gelegenheid zich goed te oriënteren op hun toekomst en ondersteun dat In geen enkele route is tot nu toe bewezen dat de route daadwerkelijk tot een verkorting leidt . En als er al van een succesvolle verkorting sprake zou zijn, dan komen deze jongeren wel erg jong op de arbeidsmarkt , met of zonder baan. Kan toch niet zo zijn dat we dan weer een school ex programma starten op het mbo om hen op school te houden? Dat zal lastig gaan met de ingevoerde modernisering van de bekostiging in het MBO.

Vraag2

Zijn de voorgestelde wijzigingen praktisch uitvoerbaar?
Alles kan, het is alleen de vraag of het wenselijk is en hoe je praktisch interpreteert.
De voorgestelde werkwijze geeft aanleiding om tot constructies te komen die haaks staan op de bedoeling van Focus op Vakmanschap. Het biedt volop mogelijkheden om de regeling anders te gebruiken dan deze bedoeld is.
Dat hebben we eerder meegemaakt. Dat kan leiden tot veel gedoe, extra inspectieonderzoek etc, zaken waar niemand op zit te wachten en dat zeker niks te maken heeft met een goed voorbereide overgang van vmbo naar mbo.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen de gegeven ruimte voor de inkorting van de studie met 1 jaar ten opzichte van de reguliere studieduur van vmbo en mbo?
Het is een beetje ingewikkeld uit te leggen wat nu de lijn van OCW. Niveau 4 opleidingen die in 4 jaar moeten en niveau 4 opleidingen die in 3 jaar moeten. En als ze in 4 jaar moeten mogen ze niet in 3 jaar, maar als we die leerlingen in het vmbo al inschrijven dan kan dan wel.
Niets toont aan dat die versnelling haalbaar is, en beloof je leerlingen iets wat je niet waar kunt maken, en niets toont aan dat die versnelling ook wenselijk is. We weten niet of de 4 jarige opleidingen toch sneller zouden kunnen, hebben we nog niet eens geprobeerd.

Laten we veranderingen en aanpassingen van beleid nu doorvoeren op het moment dat bewezen is dat huidige systeem niet werkt In dit geval zijn we met het nieuwe systeem nog niet eens begonnen.

Vraag4

Kunt u zich vinden in de verbreding van de technologieroute naar de beroepsroute (voor alle sectoren en mbo-domeinen) en daarmee ook de verandering van de naamgeving van de route?

Nb. bestaande al toegekende experimenten kunnen de naamgeving technologieroute blijven hanteren indien zij dat wensen.
Na het beantwoorden van de vragen lijkt het antwoord op deze vraag duidelijk. Nee, ik kan mij daar niet in vinden. De naamgeving is dan dus al helemaal niet aan de orde.