Wijziging Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022

Reactie

Naam Wageningen University (Dr. HJA Biemans)
Plaats Wageningen
Datum 10 maart 2015

Vraag1

Wat vindt u van de voorgestelde wijzigingen van dit experimenteerbesluit, en komen deze tegemoet aan de wensen van scholen, instellingen en leerlingen?
Wageningen University doet al verschillende jaren in opdracht van het Ministerie van EZ en de AOC Raad samen met Tilburg University en de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoek naar de effectiviteit van de verschillende varianten van het Groene Lyceum (hGL) met het doel te komen tot een landelijk gedragen concept voor hGL. Door de overheid geboden experimenteerruimte verschafte aan de scholen de mogelijkheid om verschillende hGL-varianten te ontwikkelen en op hun merites te laten onderzoeken. Deze experimenteerruimte dreigt nu echter ingeperkt te worden doordat bij voorbaat al zeer strenge randvoorwaarden met name m.b.t. studieduur worden benoemd. Hierdoor wordt een eerlijke vergelijking van de verschillende bestaande hGL-varianten sterk bemoeilijkt, hetgeen de keuze voor een evidence-based gezamenlijk hGL-concept in gevaar brengt. Hierdoor komen de belangen van de betrokken scholen, instellingen en leerlingen direct in het gedrang.

Vraag2

Zijn de voorgestelde wijzigingen praktisch uitvoerbaar?
De voorgestelde wijzigingen m.b.t. het verkorten van de doorlopende leerroute maken de uitvoering van verschillende bestaande hGL-varianten met een duur van 5 jaar feitelijk onmogelijk doordat dwingende randvoorwaarden gesteld worden aan de duur van de opleiding. Ook de gestelde uiterlijke datum van inschrijving voor leerlingen voor de technologieroute vanwege beëindiging van het experiment in 2022 beperkt de hGL-scholen zeer. Dit zou betekenen dat vanaf 2017/2018 geen nieuwe leerlingen meer ingeschreven mogen worden. Deze termijn is in onze optiek veel te krap om de betreffende technologieroute daadwerkelijk te kunnen beoordelen op effectiviteit.

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen de gegeven ruimte voor de inkorting van de studie met 1 jaar ten opzichte van de reguliere studieduur van vmbo en mbo?
In onze optiek past experimenteren met de onderwijskundige inrichting van opleidingen niet bij dwingende voorschriften m.b.t. de wijze waarop deze opleidingen ingericht moeten worden. Deze aanpassing staat naar onze mening haaks op de oorspronkelijk geboden experimenteerruimte en wordt bovendien niet inhoudelijk onderbouwd.

Vraag4

Kunt u zich vinden in de verbreding van de technologieroute naar de beroepsroute (voor alle sectoren en mbo-domeinen) en daarmee ook de verandering van de naamgeving van de route?

Nb. bestaande al toegekende experimenten kunnen de naamgeving technologieroute blijven hanteren indien zij dat wensen.
Volgens ons doen deze verbreding en verandering in naamgeving op zich recht aan doel en inhoud van de opleiding. Wel dient zich bij ons de vraag aan wat nu nog het verschil is tussen de “beroepsroute” en regulier beroepsonderwijs.