Wijziging Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022

Reactie

Naam AOC De Groene Welle (drs fw Hengeveld)
Plaats Zwolle
Datum 10 maart 2015

Vraag1

Wat vindt u van de voorgestelde wijzigingen van dit experimenteerbesluit, en komen deze tegemoet aan de wensen van scholen, instellingen en leerlingen?
Met de ontwikkeling van vaste en keuze delen in het vmbo en mbo is experimenteerruimte belangrijk om te voorkomen dat we in een situatie geraken zoals bij het studiehuis: experimenten helpen om te voorkomen dat integraal en in de volle breedte invoering plaatsvindt zonder zorgvuldige evaluatie.
Experiemtenteren vraagt om ruimte. De borging wat scholen doen zit in de eindtermen, kwalificaties en de examens waarin alle studenten en leerling moeten voldoen aan eisen. Inkadering in tijd mag losgelaten worden. Juist maatwerk en flexibilisering leiden tot meer resultaat en minder uitval.

Vraag2

Zijn de voorgestelde wijzigingen praktisch uitvoerbaar?
Het is zelfs uitvoerbaar om, zonder de vast tijd van 6 jaar, de doelen te realiseren. De experimenteerruimte zou daarvoor meer mogelijkheden moeten bieden

Vraag3

Hoe kijkt u aan tegen de gegeven ruimte voor de inkorting van de studie met 1 jaar ten opzichte van de reguliere studieduur van vmbo en mbo?
Ik zie geen onderbouwing waarom dit kader ( het hoe) vastgelegd zou moeten worden. In het verleden lag de nominale duur voor mbo niet vast. In die tijd was er meer mogelijk dan nu in de experimenten. Iedereen mag scholen houden aan kwaliteit en goede resultaten ten behoeve van leerlingen. Daarvoor is een tijdslimiet niet nodig. wij denken dat door meer maatwerk te leveren ook bv hoogbegaafde leerlingen die in het normale systeem onder hun kunnen te gaan presteren mogelijkheden krijgen om in hun tempo het programma op te pakken: een keurslijf is niet nodig. Ik denk dat het goed is de oude regelgeving van de experimenten als uitgangspunt te nemen en te onderbouwen waarom daarop aanpassingen nodig zijn. Niet tijdens het spel de doelpalen verplaatsen of de spelregels aanpassen.

Vraag4

Kunt u zich vinden in de verbreding van de technologieroute naar de beroepsroute (voor alle sectoren en mbo-domeinen) en daarmee ook de verandering van de naamgeving van de route?

Nb. bestaande al toegekende experimenten kunnen de naamgeving technologieroute blijven hanteren indien zij dat wensen.
Ik denk dat dit een goede zaak is. Uitgaande van leerlingen zien we teveel dat leerlingen niet op de goede plek komen of afzakken naar een lager niveau omdat het onderwijs hen te weinig uitdaagt, te weinig praktisch is of te weinig inspeelt op hun competenties.
Maatwerk is voor alle leerlingen belangrijk niet alleen voor de Technologie leerling