Evaluatiewet Wvggz en Wzd

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nijmegen
Datum 24 april 2025

Vraag1

Wilt u reageren op de Evaluatiewet Wvggz en Wzd? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
nvt

Vraag2

Wvggz

Wilsbekwaamheid
Op basis van aanbeveling 7 zijn de wettelijke wilsbekwaamheidstoetsen heroverwogen. Wilsbekwaamheid is een contextueel begrip met een fluctuerend karakter. Voorgesteld wordt om artikel 1:5 te schrappen en de wilsbekwaamheidstoets plaats te laten vinden op het moment waarop de zorgverantwoordelijke beslist over de daadwerkelijke toepassing van gedwongen zorg (artikel 8:9 Wvggz) of bij het opstellen van een zelfbindingsverklaring (artikel 4:1, zesde lid). Zie in dit verband de artikelsgewijze toelichting bij artikel 1:5 voor een nadere toelichting.
Is hiermee naar uw mening de beoordeling van wilsbekwaamheid voldoende in de wet geborgd? Kunt u dit toelichten?

Ik denk dat het passend is om de wilsbekwaamheid te testen op het moment dat je gedwongen zorg toepast. Echter het telkens opnieuw aanzeggen van gedwongen zorg en het opnieuw maken van een artikel 8.9 lid 1,2,3, geeft reeds een hoge administratieve last. Van belang is dat het telkens testen van de wilsbekwaamheid zo min mogelijk administratieve last met zich meebrengt.

Vraag3

Wet zorg en dwang

Voorwaardelijke machtiging jongvolwassenen
In paragraaf 2.3a van de Wzd wordt de procedure van de voorlopige machtiging geregeld. Een voorwaardelijke machtiging kan alleen worden verleend in aansluiting op de verlening van jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet en heeft betrekking op personen van 18 jaar tot 23 jaar.
1. Heeft u er behoefte aan dat de voorwaardelijke machtiging wordt losgekoppeld van de verlening van jeugdhulp en betrekking heeft op cliënten vanaf 18 jaar? Kunt u dit toelichten?
2. Denkt u dat u meer gebruik van de voorlopige machtiging zal maken als de voorwaardelijke machtiging wordt losgekoppeld van de verlening van jeugdhulp en betrekking heeft op cliënten vanaf 18 jaar? Kunt u dit toelichten?

1. Lijkt mij zeker van belang dat deze 2 zaken worden losgekoppeld. De jongvolwassenen vallen altijd binnen de volwassenen groep op alle vlakken en niet binnen de jeugdhulp. Dus alleen maar extra verwarrend als dit samen is gekoppeld.
2. Ja, want dan wordt het makkelijker om te regelen omdat het via de gemeente regelen van jeugdhulp een extra administratieve last met zich meebrengt. Ook gezien de grote tekorten in de jeugdhulp.

Vraag4

Samenloop Wvggz/Wzd en crisismaatregel

Om de gevraagde aansluiting tussen de Wzd en de Wvggz te vergemakkelijken, worden nu meerdere aanpassingen voorgesteld. Zo wordt het artikel 1b van de Wzd ten aanzien van de gelijkgestelde aandoeningen uitgebreid, kan de voorbereiding van een zorgmachtiging worden gestaakt ten faveure van een aanvraag voor een rechterlijke machtiging onder de Wzd (artikel 5:15a Wvggz), kan de rechter bepalen dat hij een rechterlijke machtiging op grond van de Wzd afgeeft in plaats van een zorgmachtiging op grond van de Wvggz (artikel 6:1, twaalfde lid, Wvggz), en kan tijdens een tijdelijke overplaatsing van een Wzd-accommodatie naar een Wvggz-accommodatie tijdelijk gedwongen zorg op basis van het Wzd-zorgplan worden uitgevoerd (artikel 8:20a Wvggz).
1. Zijn deze voorstellen voldoende om te voorkomen dat iemand tussen wal en schip raakt? Kunt u dit toelichten?
2. Indien uw antwoord ontkennend is: welke aansluiting mist u nog? Kunt u voorbeelden geven?

Met het samenvoegen van de crisismaatregel van de Wvggz en de inbewaringstelling van de Wzd wordt een eensluidende procedure in crisissituaties voorgesteld. Het doel van deze gezamenlijke procedure is om ervoor te zorgen dat iemand snel passende zorg ontvangt en een stapeling van spoedmaatregelen (crisismaatregel en inbewaringstelling) voor een betrokkene/cliënt voorkomen wordt.
3. Is dit helpend om ervoor te zorgen dat een betrokkene/cliënt op de juiste plek terechtkomt? Kunt u dit toelichten?

1. Geld het dan ook andersom dat mensen (tijdelijk) kunnen worden overgeplaatst naar een WZD accommodatie en het WVggz zorgplan tijdelijk kan doorlopen? Want hierdoor vallen ook mensen tussen wal en schik en blijven zij langdurig binnen de GGZ opgenomen omdat administratie er nog veel geregeld moet worden voor het verkrijgen van een WZD maatregel en daarop overname kan volgen?
2. Zie punt 1

3. Nee zeer zeker niet. Op dit moment hebben de GGZ organisatie de meeste verantwoordelijkheid omtrent crisisbeoordelingen. Bij een crisisbeoordeling en het uitschrijven van een WZD maatregel , voelen de WZD accommodaties heden al weinig ruimte om tot opname over te gaan en zijn er binnen het WZD kader te weinig crisisbedden beschikbaar. Dit maakt reeds al dat deze patiënten veelal binnen de GGZ worden opgenomen en dus een verkeerd bed bezetten. Van belang is dat de degene die de (crisis) beoordeling doet primair de keuze maakt op een patiënt binnen de GGZ of WZD opgenomen dient te worden. De WZD accommodatie dient net als de GGZ accommodatie verplicht te moeten worden gesteld om dan tot opname over te gaan. Door het samenvoegen van de maatregelen zal de beschikbaarheid van een opnameplek zwaarder meewegen, wat als resultaat heeft dat de GGZ veelal verantwoordelijkheid dient te nemen, omdat zij reeds ook al de verantwoordelijkheid omtrent de crisisbeoordeling nemen. De WZD sector voelt bij gebrek aan een opnameplek dan minder urgentie om op zoek te gaan naar een passende WZD accommodatie buiten de regio.

Vraag5

Samenloop met forensische zorg: mensen met een strafrechtelijke titel in de zorg

Als het gaat om personen met een stafrechtelijke titel op wie hoofdstuk 9 van de Wvggz of hoofdstuk 3A van de Wzd van toepassing is, kunt u op grond van deze hoofdstukken naast het verlenen van gedwongen zorg ook tijdelijke gedwongen zorg toepassen en zogeheten beheersmaatregelen nemen. Hierover worden enkele vragen gesteld.

Hoofdstuk 9 Wvggz:
1. Kunt u toelichten of het voorstel voor tijdelijke gedwongen zorg in geval van noodsituaties voor de OFZ-patiëntengroep (voorgesteld artikel 9:12 Wvggz) voldoende tegemoetkomt aan de ervaren leemte bij de toepassing van de huidige Wvggz ten aanzien van die groep?
2. Het is mogelijk als beheersmaatregel de bewegingsvrijheid, het recht op het ontvangen van bezoek en recht op het vrij gebruik van communicatiemiddelen te beperken (huidig artikel 9:9 Wvggz).
a. Kunt u aangeven in welke situaties u deze beheersmaatregelen neemt en in welke situaties u dezelfde beperkingen toepast in het kader van (tijdelijke) gedwongen zorg, en hoe u deze keuze maakt? Is er sprake van overlap?
b. In welke gevallen worden beheersmaatregelen ingezet ter voorkoming van ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheidstoestand van de cliënt? Waarom verleent u in die gevallen geen (tijdelijke) gedwongen zorg? Gedwongen zorg komt aan de orde als er sprake is van ernstig nadeel. Ernstig lichamelijk letsel of levensgevaar vallen onder ernstig nadeel.

Hoofdstuk 3A Wzd:
3. Het is mogelijk als beheersmaatregel de bewegingsvrijheid, het recht op het ontvangen van bezoek en recht op het vrij gebruik van communicatiemiddelen te beperken (artikel 51a Wzd).
a. Kunt u aangeven in welke situaties u deze beheersmaatregelen neemt en in welke situaties u dezelfde beperkingen toepast in het kader van (tijdelijke) gedwongen zorg, en hoe u deze keuze maakt? Is er sprake van overlap?
b. In welke gevallen worden beheersmaatregelen ingezet ter voorkoming van ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheidstoestand van de cliënt op grond van artikel 51a Wzd? Waarom verleent u in die gevallen geen (tijdelijke) gedwongen zorg? Gedwongen zorg komt aan de orde als er sprake is van ernstig nadeel. Ernstig lichamelijk letsel of levensgevaar vallen onder ernstig nadeel (zie wetsvoorstel artikel 1, tweede lid voor definitie ernstig nadeel).


nvt