Evaluatiewet Wvggz en Wzd
Reactie
Naam | Altrecht (drs J.P. Prins Prins) |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 25 mei 2025 |
Vraag1
Wilt u reageren op de Evaluatiewet Wvggz en Wzd? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.Het voorstel biedt te weinig aandacht voor preventie zoals blijkt uit de artikelen over wederkerigheid. Ik vertel niks nieuws als ik meld dat er een wooncrisis is samenhangend met de verminderde beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de stagnerende bouw van voldoende woningen door uitblijvende aanpak van de stikstofcrisis. Het ontbreken van passende woonruimte is een stressfactor die het risico op decompensatie vergroot en ook langer laat voortduren met daardoor weer vergrote kans op noodzakelijke inzet verplichte zorg. Aangezien mensen met EPA-problematiek veelal aangewezen zijn op woningen in de sociale huursector juich ik het toe dat er in de WVGGZ in het kader van wederkerigheid aandacht is voor oa de verplichtingen voor de gemeenten om te zorgen voor passende woonruimte. De ervaring de afgelopen jaren is dat dit een te vrijblijvende verplichting is. Mijns inziens is het daarom wenselijk de verplichting tot voorzien in passende woonruimte door gemeenten te formuleren als een resultaatsverplichting, net zoals die voor vele elementen van de wet geldt voor zorgaanbieders.
Vraag4
Samenloop Wvggz/Wzd en crisismaatregelOm de gevraagde aansluiting tussen de Wzd en de Wvggz te vergemakkelijken, worden nu meerdere aanpassingen voorgesteld. Zo wordt het artikel 1b van de Wzd ten aanzien van de gelijkgestelde aandoeningen uitgebreid, kan de voorbereiding van een zorgmachtiging worden gestaakt ten faveure van een aanvraag voor een rechterlijke machtiging onder de Wzd (artikel 5:15a Wvggz), kan de rechter bepalen dat hij een rechterlijke machtiging op grond van de Wzd afgeeft in plaats van een zorgmachtiging op grond van de Wvggz (artikel 6:1, twaalfde lid, Wvggz), en kan tijdens een tijdelijke overplaatsing van een Wzd-accommodatie naar een Wvggz-accommodatie tijdelijk gedwongen zorg op basis van het Wzd-zorgplan worden uitgevoerd (artikel 8:20a Wvggz).
1. Zijn deze voorstellen voldoende om te voorkomen dat iemand tussen wal en schip raakt? Kunt u dit toelichten?
2. Indien uw antwoord ontkennend is: welke aansluiting mist u nog? Kunt u voorbeelden geven?
Met het samenvoegen van de crisismaatregel van de Wvggz en de inbewaringstelling van de Wzd wordt een eensluidende procedure in crisissituaties voorgesteld. Het doel van deze gezamenlijke procedure is om ervoor te zorgen dat iemand snel passende zorg ontvangt en een stapeling van spoedmaatregelen (crisismaatregel en inbewaringstelling) voor een betrokkene/cliënt voorkomen wordt.
3. Is dit helpend om ervoor te zorgen dat een betrokkene/cliënt op de juiste plek terechtkomt? Kunt u dit toelichten?
De betere aansluiting van de Wvggz op de Wzd is inhoudelijk een goed idee. Helaas wordt een oplossing gezocht in 1 crisismaatregel voor zowel WVGGZ als WZD. Een erg ongelukkige keuze die oppervlakkig gezien wellicht plaatsingsproblemen oplost maar in de praktijk alleen maar verkeerde bed problematiek verergert. In de afgelopen jaren zijn met veel moeite afspraken gemaakt over de opnameverplichting voor cliënten met een IBS in Wzd-accommodaties, die hiermee weer op losse schroeven komen te staan
Het zal ertoe leiden dat patiënten die baat hebben bij plaatsing in een VG-setting of verpleeghuis in de GGZ geplaatst worden. De verkeerde bed problematiek hangt samen met systeemfouten in financiering voor met name de VG-sector waardoor zorgmijdende mensen met VG-problematiek lastiger bij die sector in zorg komen. Helaas is daar in het wetsvoorstel geen aandacht voor.
Het voorstel van 1 crisismaatregel zal leiden tot toename van verplichte zorg en staat daarmee haaks op de doelstelling van de wet. Uit mijn ervaring op de HIC van Altrecht blijkt dat patiënten met VG-problematiek vaker gesepareerd worden, met alle bijkomende trauma’s vandien. Samenvattend een slecht voorstel waar patiënten niet bij gebaat zijn maar hun belangen worden geschaad.