Evaluatiewet Wvggz en Wzd
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nijmegen |
Datum | 18 april 2025 |
Vraag1
Wilt u reageren op de Evaluatiewet Wvggz en Wzd? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.Zie bijlage
Vraag2
WvggzWilsbekwaamheid
Op basis van aanbeveling 7 zijn de wettelijke wilsbekwaamheidstoetsen heroverwogen. Wilsbekwaamheid is een contextueel begrip met een fluctuerend karakter. Voorgesteld wordt om artikel 1:5 te schrappen en de wilsbekwaamheidstoets plaats te laten vinden op het moment waarop de zorgverantwoordelijke beslist over de daadwerkelijke toepassing van gedwongen zorg (artikel 8:9 Wvggz) of bij het opstellen van een zelfbindingsverklaring (artikel 4:1, zesde lid). Zie in dit verband de artikelsgewijze toelichting bij artikel 1:5 voor een nadere toelichting.
Is hiermee naar uw mening de beoordeling van wilsbekwaamheid voldoende in de wet geborgd? Kunt u dit toelichten?
nvt
Vraag3
Wet zorg en dwangVoorwaardelijke machtiging jongvolwassenen
In paragraaf 2.3a van de Wzd wordt de procedure van de voorlopige machtiging geregeld. Een voorwaardelijke machtiging kan alleen worden verleend in aansluiting op de verlening van jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet en heeft betrekking op personen van 18 jaar tot 23 jaar.
1. Heeft u er behoefte aan dat de voorwaardelijke machtiging wordt losgekoppeld van de verlening van jeugdhulp en betrekking heeft op cliënten vanaf 18 jaar? Kunt u dit toelichten?
2. Denkt u dat u meer gebruik van de voorlopige machtiging zal maken als de voorwaardelijke machtiging wordt losgekoppeld van de verlening van jeugdhulp en betrekking heeft op cliënten vanaf 18 jaar? Kunt u dit toelichten?
nvt
Vraag4
Samenloop Wvggz/Wzd en crisismaatregelOm de gevraagde aansluiting tussen de Wzd en de Wvggz te vergemakkelijken, worden nu meerdere aanpassingen voorgesteld. Zo wordt het artikel 1b van de Wzd ten aanzien van de gelijkgestelde aandoeningen uitgebreid, kan de voorbereiding van een zorgmachtiging worden gestaakt ten faveure van een aanvraag voor een rechterlijke machtiging onder de Wzd (artikel 5:15a Wvggz), kan de rechter bepalen dat hij een rechterlijke machtiging op grond van de Wzd afgeeft in plaats van een zorgmachtiging op grond van de Wvggz (artikel 6:1, twaalfde lid, Wvggz), en kan tijdens een tijdelijke overplaatsing van een Wzd-accommodatie naar een Wvggz-accommodatie tijdelijk gedwongen zorg op basis van het Wzd-zorgplan worden uitgevoerd (artikel 8:20a Wvggz).
1. Zijn deze voorstellen voldoende om te voorkomen dat iemand tussen wal en schip raakt? Kunt u dit toelichten?
2. Indien uw antwoord ontkennend is: welke aansluiting mist u nog? Kunt u voorbeelden geven?
Met het samenvoegen van de crisismaatregel van de Wvggz en de inbewaringstelling van de Wzd wordt een eensluidende procedure in crisissituaties voorgesteld. Het doel van deze gezamenlijke procedure is om ervoor te zorgen dat iemand snel passende zorg ontvangt en een stapeling van spoedmaatregelen (crisismaatregel en inbewaringstelling) voor een betrokkene/cliënt voorkomen wordt.
3. Is dit helpend om ervoor te zorgen dat een betrokkene/cliënt op de juiste plek terechtkomt? Kunt u dit toelichten?
Mooi om te zien dat er goed wordt nagedacht hoe de wetten beter kunnen aansluiten bij de praktijk zonder terecht te gaan komen in een domeinen discussie. (dit is echt een patient voor het verpleeghuis of dit is echt een patient voor de GGZ)
Het is in ieder geval fijn dat het WZD zorgplan ook tijdelijk uitgevoerd kan worden in een Wvggz-accomodatie maar ik ken nu de details niet van de wetswijziging wat dan de GGZ moet doen als er bij deze patient nieuwe onvrijwillige zorg moet worden toegepast. Gaat men dan verder in de WZD of moeten nieuw gedwongen zorg dan via de Wvggz lopen. Ik kan me voorstellen dat dit nog een moeilijk punt is.
Bij de mensen die tussen wal en schip raken is er bijna altijd sprake van multi-problematiek waarbij het vooral de kunst is om na te gaan waar de meest passende gedwongen zorg geboden kan worden en dan bepaalt veelal de locatie de wet die je dan volgt.
Ofwel past iemand binnen het verpleeghuis en is gedwongen zorg nodig dan volgen we de WZD en past iemand beter binnen de psychiatrie dan de Wvggz waarbij ik de Wvggz onvoldoende ken. Ik merk wel dat collega psychiaters het lastig vinden om de Wvggz te volgen bij deze groep die tussen wal en schil valt. In mijn woorden de Wvggz lijkt te ingewikkeld te zijn om toe te passen op deze groep. Dus in die zin mooi dat er bij tijdelijk overplaatsing onvrijwillige zorg geboden kan worden binnen de GGZ op basis van de WZD.
Out-of-the-box gedachte:
Een deel van de tussen wal en schip clienten zijn mensen die tussen het verpleeghuis en de GGZ in zitten. Het zijn vaak mensen met complexe multi problematiek waarbij uitgebreide multidisciplinaire zorg, begeleiding en behandeling nodig is.
Waarom zouden wij als verpleeghuis geen ambulante gedwongen zorg via de WZD kunnen toepassen in een GGZ instelling? Dit vraagt om een intensieve samenwerking en een medebehandeling van zorgverantwoordelijke/wzd-f vanuit de VVT.
Andersom geldt hetzelfde bij op de voorgrond staande psychiatrische problematiek in het verpleeghuis kan je ook vanuit de Wvggz ambulant gedwongen zorg toepassen waarbij ook dit vraagt om een intensieve samenwerking.
Vanuit de praktijk merk ik dat de psychiater wel welwillend is maar dat blijkbaar de Wvggz ingewikkeld in elkaar zit dat je dat lastig goed kunt toepassen ambulant in het verpleeghuis.
Als specialist ouderengeneeskunde heb ik nog nooit het verzoek andersom gehoord.
Vraag5
Samenloop met forensische zorg: mensen met een strafrechtelijke titel in de zorgAls het gaat om personen met een stafrechtelijke titel op wie hoofdstuk 9 van de Wvggz of hoofdstuk 3A van de Wzd van toepassing is, kunt u op grond van deze hoofdstukken naast het verlenen van gedwongen zorg ook tijdelijke gedwongen zorg toepassen en zogeheten beheersmaatregelen nemen. Hierover worden enkele vragen gesteld.
Hoofdstuk 9 Wvggz:
1. Kunt u toelichten of het voorstel voor tijdelijke gedwongen zorg in geval van noodsituaties voor de OFZ-patiëntengroep (voorgesteld artikel 9:12 Wvggz) voldoende tegemoetkomt aan de ervaren leemte bij de toepassing van de huidige Wvggz ten aanzien van die groep?
2. Het is mogelijk als beheersmaatregel de bewegingsvrijheid, het recht op het ontvangen van bezoek en recht op het vrij gebruik van communicatiemiddelen te beperken (huidig artikel 9:9 Wvggz).
a. Kunt u aangeven in welke situaties u deze beheersmaatregelen neemt en in welke situaties u dezelfde beperkingen toepast in het kader van (tijdelijke) gedwongen zorg, en hoe u deze keuze maakt? Is er sprake van overlap?
b. In welke gevallen worden beheersmaatregelen ingezet ter voorkoming van ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheidstoestand van de cliënt? Waarom verleent u in die gevallen geen (tijdelijke) gedwongen zorg? Gedwongen zorg komt aan de orde als er sprake is van ernstig nadeel. Ernstig lichamelijk letsel of levensgevaar vallen onder ernstig nadeel.
Hoofdstuk 3A Wzd:
3. Het is mogelijk als beheersmaatregel de bewegingsvrijheid, het recht op het ontvangen van bezoek en recht op het vrij gebruik van communicatiemiddelen te beperken (artikel 51a Wzd).
a. Kunt u aangeven in welke situaties u deze beheersmaatregelen neemt en in welke situaties u dezelfde beperkingen toepast in het kader van (tijdelijke) gedwongen zorg, en hoe u deze keuze maakt? Is er sprake van overlap?
b. In welke gevallen worden beheersmaatregelen ingezet ter voorkoming van ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheidstoestand van de cliënt op grond van artikel 51a Wzd? Waarom verleent u in die gevallen geen (tijdelijke) gedwongen zorg? Gedwongen zorg komt aan de orde als er sprake is van ernstig nadeel. Ernstig lichamelijk letsel of levensgevaar vallen onder ernstig nadeel (zie wetsvoorstel artikel 1, tweede lid voor definitie ernstig nadeel).
nvt