Evaluatiewet Wkkgz
Reactie
Naam
|
HiiL (Hague Institute for Innovation of Law) (Prof. J.M. (Maurits) Barendrecht)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
10 juni 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op de Evaluatiewet Wkkgz? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Zie bijgaand document.
Vraag2
Doet het wetsvoorstel voldoende om de positie van cliënten te verbeteren? Heeft u suggesties om deze positie nog verder te versterken?
Ja, in bijgaand document staan een aantal suggesties opgenomen om zowel de positie van de cliënten als die van zorgverleners in de conflictoplossing rond de zorg te verbeteren. Die suggesties liggen in het verlengde van het voorstel maar zijn wel ambitieuzer.
Vraag3
Wat betekent volgens u dat een geschil zorgvuldig behandeld wordt? Hoe moeten geschilleninstanties daar volgens u invulling aan geven?
Zie de verwijzingen in het bijgevoegde document.
Vraag5
Weten cliënten hoe en waar zij eventueel een schadeclaim kunnen indienen? Weten zij wat de mogelijkheden hiervoor zijn in een klachtenprocedure bij de zorgaanbieder, in een geschillenprocedure en in een civiele procedure, en hoe deze procedures zich tot elkaar verhouden? Zo nee, wat moet er volgens u worden gedaan om dit duidelijker te maken? Wie heeft daarin een taak?
Zie het document over hoe de regiefunctie kan worden versterkt.
Vraag6
Is het indienen van een schadeclaim doenlijk voor een cliënt, waar kan het mislopen of zitten eventueel nog knelpunten?
De knelpunten daarvoor zijn bekend in de literatuur. Het bijgevoegde document doet suggesties hoe de conflictoplossing geleidelijk te verbeteren langs de lijnen van "wat werkt."
Bijlage