Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving en enkele andere besluiten i.v.m. de implementatie van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD IV) (eerste tranche)
Reactie
Naam
|
Expertisecentrum Regelgeving Bouw (dr. ir. N.P.M. Scholten)
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
6 augustus 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op dit besluit? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Nog een aanvulling op artikel 3.96b.
Neem als voorbeeld een uitgaansgelegenheid in de binnenstad van een grote plaats met een gebruiksvergunning voor 1500-2500 personen. Het personeel komt met de auto en daarvoor is parkeren geregeld. Hoe kan er dan in 100- 250 fietsparkeerplaatsen worden voorzien? Het gebouw grenst aan de openbare weg en is ingeklemd tussen andere gebouwen. Ruimte voor een fietsenstalling is er niet. De uitgaansgelegenheid is zo gelegen dat deze eenvoudig voor alle bezoekers met de OV bereikbaar is.
Wat is dan de noodzaak voor fietsparkeren? Nergens is geregeld dat en proportionaliteitsafweging moet worden gemaakt.
Artikel 3.96b wordt gebracht als bouwtechnisch voorschrift in een situatie dat het omgevingsplan fietsparkeren bijvoorbeeld helemaal niet nodig acht.