Wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving en enkele andere besluiten i.v.m. de implementatie van de Richtlijn energieprestatie gebouwen (EPBD IV) (eerste tranche)

Reactie

Naam Provincie Drenthe (S.A. Hoks)
Plaats Assen
Datum 30 juli 2025

Vraag1

Wilt u reageren op dit besluit? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Het is mij nog onduidelijk onder welke categorie parkeergarages vallen.

Ik wil benadrukken dat het realiseren van laadpunten in parkeergarages in veel gevallen lastig is. Bijvoorbeeld:
- Sommige constructies van garages bemoeilijken het vrezen van kabelgoten.
- Om te voldoen aan (brand)veiligheidseisen is het niet bij elk parkeervak mogelijk om een laadpunt te realiseren.
- De netaansluitingen van parkeergarages zijn vaak klein (enkel voor een parkeerautomaat, verlichting en lift). Gezien het grote aantal parkeervakken is een grote uitbreiding benodigd.
- Het realiseren van een groot aantal laadpunten in parkeergarages staat niet altijd in verhouding tot het aantal laadpunten op straat. Soms is laden op straat aantrekkelijker. De laadpunten in parkeergarages blijven dan onbenut. De gemeente heeft hierop eigen parkeerbeleid en een laadvisie.
- Er leven zorgen in de samenleving over de brandveiligheid van laadpunten in (met name ondergrondse) parkeergarages.
Dit maakt dat het voor exploitanten (particulier én overheden die garages beheren) een hele opgave is om te voldoen aan de gestelde eisen.

Kunt u specificeren hoe deze eisen voor parkeergarages moet worden geïnterpreteerd?