Wijzigingsbesluit vanwege examinering van Engels in het mbo op een hoger niveau

Reactie

Naam Scholengemeenschap Bonaire (Beleidsadviseur MBO P.M.J. Grutters)
Plaats Kralendijk, Bonaire CN
Datum 31 januari 2017

Vraag1

Wat vindt u ervan dat het hoogste niveau waarop examens mogen worden aangeboden het ERK-niveau B2 is?
Nee, het hoogst haalbare voor studenten moet aangeboden kunnen worden en geexamineerd. Voor verschillende studenten is dat niet B2. Hierdoor ontneem je deze stuedenten de kans zich verder te ontwikkelen in een van hun talenten.

Vraag2

Voor het generieke examenonderdeel Engels mag er, net zoals voor de examenonderdelen Nederlandse taal en rekenen, één centraal examen per examenperiode worden afgenomen. Wat vindt u hiervan?
Dat betekent dat dit de student beperkt tot examinering van 1 niveau, terwijl mogelijk in 1 experiode 2 niveaus geexamineerd en behaald kunnen worden. De uitdaging voor de student blijven bieden, zorgt ervoor dat de leergierigheid blijft.

Vraag3

Vindt u het gewenst dat wanneer de student via het keuzedeel probeert Engels op een hoger niveau te behalen, er de mogelijkheid zou moeten zijn om het centraal examen Engels in één afnameperiode op meerdere niveaus af te leggen?
Jazeker, zie argumentatie bij vraag 2. Engels als keuzevak kiezen betekent dat de student zich daarin wil ontwikkelen en ontwikkelen gaat in stappen. Geef de student de kans die stappen ook te maken.

Vraag4

Als een student het generieke examenonderdeel wil afleggen op een hoger niveau moet hiervoor toestemming worden verleend door de examencommissie. Wat vindt u hiervan?
Hangt ervan af hoe dat georganiseerd is/wordt en wat de reden is waarom de examencie toestemming moet geven.
Wij werken met GO-lijsten voor elk examen. Deze GO-lijst wordt mbv gemaakt werk beoordeeld door de Teamexamencommissie die vervolgens toestemming geeft aan de student om aan het examen mee te doen. De Teamexamencie heeft deze taak in opdracht van de examencommissie. Dus voor elk examen op elk niveau is toestemming nodig om er vanuit te kunnen gaan dat de student goed voorbereid is voor dat examen.