Subsidieregeling Energietransitie Binnenvaart Motoren (SEBM) (2026-2027)
Verkeer Natuur en milieu
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een tijdelijke subsidieregeling voor de binnenvaartsector. Deze subsidieregeling is gericht op de ontwikkeling en certificering van methanol- en waterstofverbrandingsmotoren. Motorfabrikanten en mariniseerders (rechtspersoon die een bestaande motor aanpast voor toepassing in een binnenvaartschip) kunnen een bijdrage ontvangen voor het ontwikkelen en testen van waterstof- of methanolverbrandingsmotoren. Dit is bedoeld voor experimentele ontwikkelingsprojecten (Technological Readiness Level 5-8*).
Wat is het doel?
Op dit moment zijn waterstof- en methanolverbrandingsmotoren nog niet goedgekeurd op de markt beschikbaar voor de binnenvaart. Terwijl die wel nodig zijn in het totaalbeeld van de energietransitie van de sector. Dit komt doordat er nog barrières op het gebied van kosten en regelgeving zijn voor motorfabrikanten. Deze regeling heeft als doel om die barrières te verkleinen of zelfs weg te nemen. Het doel is dat door deze regeling (direct of indirect) versneld waterstof- en methanolmotoren op de markt beschikbaar komen. Daarmee levert deze regeling indirect een bijdrage aan de doelstelling van een nagenoeg emissieloze binnenvaart in 2050.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 14 december 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Verder ontvangen wij graag uw reactie op de volgende specifieke vragen:
- Zijn de aanvraagvoorwaarden, afwijzingsgronden en beoordelingscriteria helder? Heeft u hier nog vragen over?
- Biedt de omschrijving voor subsidiabele projecten en beoordelingscriteria (Artikel 3) voldoende ruimte voor het project dat u wilt indienen?
- Hoe schat u de doorlooptijd in van uw project?
- Biedt de voorgestelde openstellingsperiode van 2 maanden u voldoende tijd om een aanvraag in te dienen?
- Wilt u inschrijven op deze subsidie? Zo nee, waarom niet? En wat moet volgens u veranderen om wel subsidie aan te vragen?
- Zo ja: Voor wat voor motor zou u aanvragen? Methanol of waterstof, en monofuel of dual-fuel?
- Wat is uw motivatie om eventueel een aanvraag te doen?
- Op het gebied van methanol- en waterstof verbrandingsmotoren:
- Waar staat u momenteel met de ontwikkeling hiervan?
- Als deze subsidie er niet zou zijn, wat zijn dan uw verwachtingen voor de (timing van de) verdere ontwikkeling van deze typen motoren?
*Zie het document ‘Toelichting op definities fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek & experimentele ontwikkeling’ onder ‘Ondersteunende documenten’.