Wijziging Frequentiebesluit 2013 ter bescherming van de volksgezondheid tegen radiofrequente elektromagnetische velden

Reactie

Naam Ivan de Waal
Plaats Strijen
Datum 3 januari 2021

Vraag1

Wat is uw reactie op de voorgestelde wijziging van het Frequentiebesluit?
Dit besluit laat geen ruimte voor gemeenten om hun beleid in dezen af te stemmen op de lokale belangen van hun burgers. De in het consultatiedocument genoemde "Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen" houden op geen enkele wijze rekening met de uitspraak in dezen van 18-12-2020 van de bestuursrechter van de Rechtbank Gelderland. Dit betekent dat Gemeenten gezondheidsbelangen van burgers die gevoelig zijn voor straling mee moeten wegen in hun lokale antennebeleid

Vraag2

Voor het maken van een eerste berekening voor de cumulatieve veldsterkte op een bepaalde plaats kan een frequentiegebruiker de op dit moment beschikbare gegevens in het Nationaal Antenneregister raadplegen (hoofdstuk 4 van het Frequentiebesluit 2013). Het Antenneregister zal de komende jaren worden uitgebreid met aanvullende gegevens, die het frequentiegebruikers makkelijker maken om te bepalen of hun beoogde frequentiegebruik op een bepaalde plaats tot overschrijding van de geldende basisrestricties kan leiden.

Welke technische informatie (over ander frequentiegebruik) hebt u als frequentiegebruiker nodig om bij de ingebruikneming van uw vergunde frequentieruimte op een bepaalde locatie te kunnen borgen dat de cumulatie van het totale frequentiegebruik niet leidt tot een overschrijding van de basisrestricties?
De veiligheidsclaim blootstellingslimieten ICNIRP is onterecht. Dit omdat het, onder verwijzing naar wetenschappelijke literatuur, niet is uitgesloten dat ook bij een veldsterkte die lager is dan 1 V/m sprake is van verhoogde gezondheidsrisico’s.”