Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

Reactie

Naam Vereniging De Nieuwe School (Theo Vries)
Plaats Edam
Datum 29 maart 2011

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt (leerkracht po, bestuurder po, schoolleider po, leerkracht vo, bestuurder vo, ouder, of anders?
Schooleider po. Jenalanbasisschool.

Vraag2

Vindt u het een goede keuze dat de centrale eindtoets alleen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde toetst, of bent u van mening dat ook wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, waaronder biologie) deel moet uitmaken van de eindtoets?
Een verplichte centrale eindtoets is niet nodig.
De school is zelf in staat om haar opbrengsten in haar eigen omgeving en miljeu duidelijk te maken. Vergelijk met andere scholen is niet evident.
Het is een eindtoets van die betreffende basisschool
Het tweede (onafhankelijke gegeven) voor toelating tot het voortgezet onderwijs is eigenlijk geen zaak voor de basisschool.
Er staan nergens beschreven dat de basisschool die gegevens moet verzamelen en moet overleggen aan het voortgezet onderwijs.
Misschien zal het voortgezet onderwijs weer moeten gaan denken aan een toelatingstoets.

En als er dan een eindtoets verplicht wordt, dan in gods naam alleen voor Nederlandse taal en Rekenen.

Vraag3

Op de meeste basisscholen (85%) leggen leerlingen in groep 8 nu in de eerste week van februari de Cito-eindtoets af. Wat vindt u van het voorstel en de argumenten om de eindtoets niet meer in februari af te nemen, maar in de periode tussen half april - half mei?
Ik vind de tijd waarin de toets afgenomen wordt niet belangrijk.

Ik ben er namelijk nog steeds niet van overtuigd dat hoe later de eindtoes afgenomen wordt, hoe mee het advies van de basisschool boevenaan komt te staan, zoals de staatsecretaris in verschillende interviews benadrukte. De scholen van voorgezet onderwijs zijn totaal vrij welke criteria ze hanteren. Daar zijn geen dwingende maatregelen voor beschreven. In de toekomst, als de toetst later wordt afgenomen, zal het voortgezet onderweijs zich daaraan aanpassen. Maar de 'warme overdracht' zal het verliezen vande getallen. Als de staatssecretaris daar iets aan wil doen, moet zij dat bij wet gaan vastleggen, en niet zomaar iets roepen!

Vraag4

Wat vindt u van het voornemen om voor alle scholen het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs) verplicht te stellen?
Deelt u de mening dat goed gebruik van een lovs één van de instrumenten is om te werken aan betere onderwijskwaliteit en hogere leeropbrengsten?
"Het systematisch werken met en het toepassen van een leerling- en onderwijsvolgsysteem"

Als de overheid bijvoorbeeld drie LOVS gaat kiezen, waar de basisscholen dan weer uit mogen kiezen, dan denk ik dat ik maar patatboer wordt.

Een kindvolgsysteem gebruiken, zoals onze school dat ontwikkeld heeft, vind ik prima. De opbrengst, dat ben ik.
Maar ik ben bang dat de overheid alleen maar geinteresseerd is in de ontwikkeling van taal en rekenen. En ik ben ook bang dat de toetsen vergelijkbaar moeten zijn. Anders kan de opbrengst niet vergeleken worden met een andere school(een wens van de inspectie)
Dus daar zullen waarschijnlijk ook voorschriften voor gaan komen.
De school heeft een goed zorgplan, als zij de kinderen 2 keer per jaar toetst op taal en rekenen. Dit lijk mij een verschrikking.

De systematiek moet de school zelf kunnen beschrijven, zonder voorwaarden. Het moet geen voorgeschreven systematiek zijn.

Wat blijft er dan nog over van de vrijheid van onderwijs.

Vraag5

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel beschrijft plannen voor het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst van scholen. Daarbij wordt ook gekeken naar de functie van een begintoets (§4.3). Op den duur dienen deze elementen een grotere rol te spelen bij de beoordeling van scholen. Heeft u opvattingen over het ontwikkelen van een maat voor de toegevoegde waarde/leerwinst van het onderwijs, over de functie en inhoud van een begintoets en/of over de inrichting van pilots op dit gebied?
Meten is geen weten.
Ten eerste:
Er is geen valide begintoets te ontwikkelen.
Ten tweede:
De eindtiets basisonderwijs geeft aan wat een kind op dat moment voor bagage heeft.
Ten derde:
En dat zou bovenaan moeten staan; hoe komt het toch, dat redelijk slimme mensen bedenken (stel er is wel een valide begintoets) dat het leerrendement de aftreksom is van de eindtoets en de begintoets. We maken het onderwijs dan wel erg belangrijk.
De onderwijspsycholoog Rogers heeft jaren geleden al uitgezocht dat datgeenwat een kind leert voor zo'n 80% buiten school gebeurt.
Ik heb er maar een verklaring voor: Deze mensen willen het zo graag in cijfertjes voor zich zien. Het onderwijs wordt cijfermatig benaderd. De inspectie is al verworden tot de opnemer van de (meter)stand, in opdracht van de politiek.